05/09/2020
Jeg har det meget svært derhjemme
hejjj
jeg en dreng pa 17 ar og har det meget svert derhjemme jeg far tesk og blir banket af bade min far og min storbror har flere gang hvore der har veret bla meker eller jeg har blodt efter at have faet tesk
jeg blire behandlet virkligt darligt i fam og det kun mig det gar ud over lige meget hvad der sker er det min skyld
jeg er begyndt og fa selvmords tanker af det og flere gang har jeg tenk pa og tage hardt fat i min bror.
vil gerne have taget snak med myndighedder om at jeg vil vek fra den fam er slet ikke glade for den og vil helst saden at jeg selt ikke har kontakt med dem men er bange for det ogsa gar ud over min lille soster fro hun er glade for den fam og hun blire behandlet som hun skal
haber i kan gi rad jeg har holdt ud siden jeg var 13 og foler det snart gar galt haber virklig i kan hjelpe eller gi god rad

Svar
Kære dreng på 17 år,
Hvor er det godt at du skriver til os! Du beskriver, hvordan du får tæsk af både din far og din storebror, hvilket bekymrer mig meget. Vold er aldrig okay og er ulovligt ifølge straffeloven. Det er også trist at høre, at der bliver gjort forskel på dig og dine søskende. Det kan jeg godt forstå at du bliver ked af og frustreret over. Det lyder til, at du ikke bliver behandlet ordenligt af din familie.
Nu nævner du hende ikke, men jeg tænker lidt på, hvor din mor er i alt det her? Kunne du evt. snakke med hende om hvordan du har det? Eller måske du har andre i familien som du kan tale med? Måske bedsteforældre, tanter eller en anden voksen du stoler på? Jeg tænker i hvert fald, at du har brug for at tale om hvordan du føler og få nogle råd til hvordan du kommer ud af den voldelig situation du er i lige nu.
Du har altid mulighed for at tage kontakt til socialforvaltningen i din kommune og bede dem om rådgivning og hjælp. Måske de kan hjælpe dig med at finde et andet sted at bo? Og de vil også være opmærksom på om dine andre søskende har brug for hjælp. Hvis det er for overvældende at tage fat i kommunen, er du velkommen til at skrive eller ringe til os, og fortælle om din situation. Vi kan tilbyde et samtaleforløb, med fx en socialrådgiver, som vil kunne støtte dig at du og din familie får hjælp.
Hvis du føler dig overvældet af din situation og ikke kan holde ud at være derhjemme, så har du også mulighed for at tage på det nyligt åbnede krisecenter for børn og unge, Joannahuset. Her er man altid velkommen, dag og nat, og kan få et gratis måltid mad, en seng at sove i og et rent sæt tøj. I Joannahuset vil du også møde forskellige fagfolk, som kan rådgive dig om din situation og hjælpe dig med hvad du nu skal gøre.
Ift. til de selvmordstanker du oplever, kan du altid ringe til Livslinien på tlf. +45 70 201 201. Der er de gode til at rådgive om netop selvmordstanker og hvad man skal gøre når de opstår.
Jeg håber virkelig, at du vil række hånden ud til os eller en anden voksen, og få den hjælp, som du fortjener.
Linnea