12/09/2020
Far er alkoholiker og bror slår og spytter på mig
Når min far er fuld så slår han mig han er alkoholhillker, han er hele tiden efter mig og giver mig dræber blik. Mine forældre er skilt men når min far er på besøg drikker han hele tiden, førhen da vi ikke sås med ham sagde han til min mor “jeg lover jeg stopper med alkohol” i går sagde han “ligemget hvad du gør stopper jeg aldrig med alkohol “, jeg snakkede med min mor om det så sagde hun jeg ik skal fortælle Kommeun om det. Jeg har det virkelig dårlig, min storebror truer mig hele tiden med at han vil slå mig hvis jeg ik gør som han vil ha, han har slåt mig før, når jeg ik lytter så slår han mig boks og spytter på mig. Jeg har overvejet plejefamilie har det virkelig skidt herhjemme overvejer tage mit ejet liv pga min far bror..

Svar
Kære pige på 15 år,
Hvor er det godt du skriver til os. Jeg kan godt forstå at du har det virkelig skidt, med det du beskriver om hvad der sker derhjemme. Det lyder ikke som om at din mor for alvor lytter til dig. Eller også kan hun ikke overskue hvad der skal ske i jeres liv.
Jeg tænker at din mor også har brug for hjælp til at sige fra overfor jeres far. Og måske skal der laves nogle aftaler om at jeres far ikke kommer så tit hjemme hos jer.
Og det hjælper på ingen måde at din storebror også lader sine frustrationer gå ud over dig. Det er en ubehagelig situation for dig.
Jeg tænker at der er vigtigt at du finder en person som du kan tale med og som kan hjælpe dig videre. Det skal være en person dom du har tillid til. Kender du nogen voksen omkring dig, en lærer eller et andet familiemedlem, en venindes mor, eller en du synes er sød og godt kan lide? Det er nemlig vigtigt at du får fortalt det til en voksen der kan hjælpe dig. Måske skal den voksne hjælpe dig med at tale med din mor. Måske skal I kontakte kommunen. Kommuene vil så indkalde din mor til en samtale.
Hvis du ikke kender nogen, kan du kontakte Børnetelefonen, hvor du kan få en bisidder, dvs. en der kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen. Det er kommunen der bestemmer om man må komme i plejefamilie eller om du og din mor og bror skal have en anden slags hjælp. Det kan være at du skal have en kontaktperson, som er en person som du kan tale med om hvad der sker og hjælpe dig i din dagligdag.
Det er rigtig godt at du skrev og det er vigtigt at du får hjælp, da det ikke er i orden at du har det som du har det nu.
Og husk at du er velkommen til at skrive igen eller ringe til os.
Mange hilsner
Herdis