24/04/2019
Min far bruger psykisk vold
Hej jeg er en pige på 13 år og min far bruger psykisk vold. Han siger Smertefulde ord og skælder mig ud når han har haft en dårlig dag på arbejdet. Han var også tæt på at slå mig bare fordi jeg larmet lidt. Jeg er bange for ham. Jeg har fået spise forstyrrelse fordi han kalder mig tyk og klam jeg har ikke noget selvtillid og har angst. men jeg elsker ham stadig han jo min far jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre please hjælpe mig.

Svar
Kære pige 13 år Tak for dit brev, hvor er det godt, at du skriver. Du sætter mange fine ord på din frygt for din far og de konsekvenser det har i dit liv. Jeg tænker, at du kunne have gavn af at samtale med en om det, du oplever, og få sat endnu flere ord på det. Jeg vil derfor foreslå, at du skriver ind til vores chat mandag til fredag kl. 16-19, og derved få mulighed for en chat-samtale med af mine kolleger. Dit brev gør mig samtidig nysgerrig på, hvor din mor er i alt dette? Og på om du får hjælp til at komme ud af din spiseforstyrrelse? Er der mon nogen andre i dit liv, som du kan tale med, det kunne være en lærer, et familiemedlem, en venindes mor, - altså en eller anden, som kan hjælpe dig fx til kontakt med LMS (Landsforeningen mod selvskade og spiseforstyrelser). Og, så skal du vide, at angst og spiseforstyrrelser er almindelige reaktioner, når man lever med frygt. Det er også helt naturligt, at man kan både elske og frygte en forældre, når man føler sig nedgjort - det har vi ofte hørt fra andre unge. Jeg håber, at mit svar kan bruges og kan inspirere dig til at gå videre med at sætte ord på det, du oplever og konsekvenserne af det. Du er også altid velkommen til at skrive til brevkassen igen.
Sisse