01/10/2020
Seksuelle overgreb i barndommen påvirker stadig
Jeg er som lille blevet mobbet rigtig meget og har altid følt jeg skulle kæmpe for st folk kunne lide mig. Jeg er gået med til Seksuelle ting jeg slet ikke havde lyst til, og idag kan jeg se hvor sygt det er. Jeg har kun fortalt lidt til min kæreste, men jeg kan ikke sige mere og jeg føler mig enorm ensom med det. Min papstoresøster fik mig til at lege en leg der handlede om at røre ved hende og massere hendes underliv. Og drenge i folkeskolen låste mig inde og satte sig på mig. Jeg så det aldrig som forkert, men nu når jeg tænker tilbage, kan jeg se hvor forkert det var. Hvem kan jeg snakke med om det? Jeg kan ikke få mig Selv til at sige det til min mor. Jeg har altid tænkt, det var min egen skyld at det skete

Svar
Kære pige på 22 år.
Tak fordi du skriver ind til Bryd Tavsheden.
Du fortæller at du er blevet mobbet rigtig meget og altid har kæmpet for at folk kunne lide dig.
Det lyder til at du har oplevet nogle ubehagelige ting som lille og det er rigtig flot, at du trods dette, har valgt at dele nogle af tingene med din kæreste. Du skriver at du ikke kan sige mere til ham og at du føler dig ensom med det.
Du beskriver at du har gået med til seksuelle ting du ikke har haft lyst til, hvor din papstoresøster har krænket dig ved at få dig til at røre hende intime steder. Du skriver også, at drengene i folkeskolen har låst dig inde og sat sig på dig, hvilket lyder meget ubehageligt.
Du skriver at du ikke kan få dig selv til at sige det til din mor og altid har tænkt det var din egen skyld. Mange der oplever seksuelle overgreb og krænkelser kan føle en skam over det som de har været udsat for og har svært ved at dele det med deres tætte relationer. Det du har oplevet, er på ingen måde din skyld og du har ikke noget at skamme dig over. Det er så godt at ud har skrevet herind og det er rigtig vigtigt at du kan få snakket med nogen, så du kan få bearbejdet dine svære oplevelser.
Jeg kan råde dig til at kontakte egen læge og fortælle lægen om dine oplevelser som barn. Igennem egen læge kan man blive henvist til psykolog samtaler, hvor du kan få bearbejdet dine svære oplevelser.
Du kan også kontakte Kvisten som er en organisation der tilbyder terapi til ofre for seksuelle overgreb. De er vant til at rådgive mennesker som har været udsat for seksuelle overgreb og krænkelser.
Man kan kontakte dem anonymt og modtage telefonisk rådgivning om tirsdagen mellem 17-20. Man kan ringe på telefon: 61 33 10 30. De kan også kontaktes på mail: hovedstaden@kvistene.dk
Bedste hilsner fra
Julie, Bryd Tavsheden