06/10/2020
Jeg bliver ked af det når mine venner taler dårligt om mine forældre
Hejsa
Ved ikke om det lyder ret dumt, men jeg bliver ked af det når mine venner taler dårligt om mine forældre. Holdte på et tidspunkt en fest der gik over gevind og min mor råbte ud af vinduet efter dem osv, synes det var pinligt, men forstår godt hun var sur da hun skulle på arbejde morgenen efter. Men så siger folk i skolen “Din mor er sindsyg” og sådan noget og jeg griner jo bare med men prøver også og forsvarer hende jo...

Svar
Kære pige på 15,
Tak fordi du skriver herind.
Jeg kan sagtens forstå din frustration over at føle dig nødsaget til at forsvare dine forældre. Det er helt naturligt at føle sig splittet mellem venner og familie en gang i mellem.
Jeg tænker også, at det er naturligt at ville forsvare sin mor i sådan en situation og det fortæller mig, at du holder af hende og ikke ønsker at nogen snakker grimt om hende. Det synes jeg er en moden og ansvarlig indstilling at have.
Jeg kender ikke dine venner, men kunne det tænkes, at de selv har distanceret sig fra deres egne forældre og måske derfor ikke forstår hvorfor det gør dig ked af det, når de snakker grimt om din mor/dine forældre?
Mit råd til dig vil være, at du forsøger at ignorere deres kommentarer, eller at du evt. siger fra overfor dem, hvis de nævner det igen. Hvis du fortæller dem hvorfor det går dig på, vil de forhåbentlig respektere dine følelser.
Jeg håber du kan bruge mine råd og ellers kan du altid henvende dig til Headspace.dk, som er rigtig gode til at rådgive unge om alt mellem himmel og jord. De har både rådgivning over chat, telefon og sms + muligheden for at møde op personligt hos en af deres afdelinger og få en snak med en rådgiver.
De bedste hilsner
Linnea