06/10/2020
Ved ik helt hvor jeg skal starte fra, men jeg prøver
Hej jeg er en pige på 18 år, jeg skriver til jer fordi jeg har brug for at komme ud med nogle ting.
Ved ik helt hvor jeg skal starte fra, men prøver.
Jeg har et hashmisbrug, jeg føler det har taget helt overhånd, ryger den ene joint efter den anden. Jeg ved godt at det ikke er godt for mig på sigt, men jeg føler bare der er flere positive ting ved at blive ved med at ryge, end at skulle stoppe. Jeg vil gerne fortælle det til nogen, så jeg måske kan få lidt hjælp. Men hvis jeg siger det til min vejleder på min skole bliver jeg højest sandsynligt smidt ud, og jeg har ikke andre jeg kan gå til.
En anden ting er at jeg snart er ved at give helt op på min mor. Hun har i al den tid jeg kan huske været alkoholiker, så har været anbragt en masse steder det meste af mit liv. Hun har svigtet mig så f**kng mange gange, og hun blir ved, og ved, og ved..
Jeg har endda givet hende valget mellem alkohol, og mig. Og hun valgte alkoholen. Jeg stoppede også kontakten med hende i et par måneder, men jeg har jo brug for hende, og jeg elsker og savner hende, selvom hun overhovedet ikke er der for mig.
Jeg kan nogle gange hade mig selv for at være så godhjertet, for jeg sidder og retfærdigøre hendes opførsel overfor mig selv, jeg kan tænke at hun jo ogs har haft en svær barndom, og at hun ikke har det godt. Så vil ikke gøre sådan at hun får det værre, ved at konfrontere hende igen, eller stoppe kontakten.
MEN NU ER HUN BEGYNDT AT DRIKKE MED MIN LILLESØSTER!
Jeg kan blive så gal over at hun overhovedet kan tænke på at byde min lillesøster at drikke og feste med hende. Men jeg kan ikke gøre en skid, for min lillesøster kan slet ik se det samme som jeg kan, og som begge mine ældre søstre også kan se..
Min mor har også en kæreste, som er min lillesøsters far, og han drikker lige så meget. Han er syg i hovedt for at sige det lige ud, han skubbede min mor i et bål for et par år siden, så min storesøster blev nødt til at tage på sygehuset med hende. Han stak sig selv i maven for et stykke tid siden, og anmeldte min mor for at gøre det, for så og trække anmeldelsen tilbage igen.
Jeg ved godt jeg ikke er herre over andre, men jeg går snart helt ned, for det er forfærdeligt at være vidne til sådan noget, og især når jeg selv har meget at kæmpe med. Det tager ihvertifald rigtig meget på min livsglæde og hverdag..
Forventer ikke i kan hjælpe, men det føles rart at jeg kan komme ud med det på den her måde

Svar
Kære pige på 18 år,
Tak for dit eftertænksomme brev!
Jeg vil gerne starte med at rose dig for at kontakte os. Det viser, at du er en ansvarlig og fornuftig pige, som rækker ud efter hjælp i svære situationer. Bliv ved med det!
Sikke en masse bekymringer du må bære rundt på alene. Jeg kan sagtens forstå din frustration, både over dit misbrug, men også over din mor og hendes opførsel. Alkoholmisbrug er en tarvelig eksistens og kan være enormt ødelæggende for en familie. De følelser du har omkring din mors misbrug og din relation til hende er helt normale. Det er naturligt at føle sig splittet, specielt når det er ens forælder som svigter.
Hos TUBA tilbyder de gratis og anonym terapi og rådgivning til unge i alderen 14-35 år, som er vokset op i familier med alkohol- eller stofmisbrug. De har en chat og SMS, hvor du kan skrive ind mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og søndag mellem 18-22.
Da TUBA nogle gange har lidt ventetid til deres terapi, er der også andre muligheder for at få hjælp. Der findes bl.a. Hope.dk/ung som er en brevrådgivning til børn og unge mellem 9-19 år, som vokser op i familier med alkoholproblemer. Derudover findes der også Alkolinjen på alkohologsamfund.dk/alkolinjen-ung, som tilbyder gratis og anonym rådgivning til unge mellem 15-25 år, som har en forælder der drikker.
Hvis du får lyst til at gøre noget ved dit misbrug, så har du mulighed for at kontakte Drug Rebels. De rådgiver unge om brugen af stoffer og muligheden for at stoppe. På deres hjemmeside drugrebels.dk kan du læse mere om hvad du kan gøre for at komme ud af dit misbrug. De har både en chat, telefon og mailfunktion, hvor du kan skrive og ringe ind anonymt og få vejledning. Du kan også finde behandlingstilbud på hjemmesiden, hvis du allerede er klar til at slutte dit misbrug.
I tilfælde af, at du er bekymret for din lillesøsters trivsel, har man altid mulighed for at underrette kommunen. Du kan både kontakte dem direkte eller underrette anonymt.
Jeg er glad for at det hjalp dig at skrive herind. Og jeg håber at mine råd kan hjælpe dig yderligere, så du får den hjælp og støtte som du har brug for og fortjener!
Linnea