07/10/2020
Jeg har selvmordstanker og angst og så er min far også rigtig syg
Jeg har selvmordstanker og angst for at for at der er nogle der ville dræbe mig og så er min far også rigtigt syg

Svar
Kære pige på 15,
Sejt at du skriver herind! Det fortæller mig, at du er en ansvarlig og fornuftig pige, som rækker ud efter hjælp når du mærker at tingene er svære.
Jeg er ked af at høre om dine svære tanker og om din fars sygdom, det må være rigtig svært at se sin forælder være syg. Hos Sorgcenter.dk er de gode til at snakke om lige netop de svære følelser man kan opleve, når ens forælder eller søskende er alvorligt syg. Jeg vil anbefale dig at skrive til dem, så du kan få noget støtte i denne svære tid. De har både en Sorglinje, SMS, chat og brevkasse, som er åben hver dag mellem 17-21.
Det kan være rigtig svært og ubehageligt at opleve selvmordstanker. Og det er altid godt, hvis man kan få delt tankerne med nogen, så man ikke går med det alene. Hos Livslinien.dk er de dygtige til at rådgive om selvmordstanker og kan hjælpe dig med hvordan du skal håndtere de svære tanker. Deres telefonrådgivning har åbent hver dag fra 11-05 og du kan ringe på tlf. 70 201 201. Derudover er deres chatrådgivning åben hver mandag og torsdag mellem 17-21, samt lørdag fra 13-17.
Du skal også vide, at du har mulighed for at gå til din praktiserende læge og få en henvisning til psykolog, for at få hjælp til at håndtere din angst.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine råd, og at du får den hjælp, som du har brug for og fortjener.
Linnea