22/10/2020
Psykisk vold og gennembanket
Hej med jer
Jeg er i et forhold der længe har være psykisk nedgørende og og kontrollerende og dominerende. Der har været vold som er blevet tiltagende værre og sidste weekend blev jeg virkelig banket. Havde buler i begge sider af hovedet og var øm og gennembanket på hele kroppen. Jeg kunne ikke støtte på mit højre ben i to dage.
Jeg har forsøgt at forlade forholdet mange gange. Men har indset, at jeg har brug for hjælp. Jeg er blevet afhængig af det på en virkelig skræmmende måde. Jeg stoler ikke på mig selv mere.
Det seneste år har jeg siden mødet med ham mistet mit arbejde, fordi han krævede min opmærksomhed døgnet rundt, fået et forringet forhold til mine børn og mistet veninder.
Jeg er virkelig bange. Og meget bevidst om, at jeg selv har et alvorligt problem. Problemet er bare, at jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre. Hver gang jeg tager en beslutning og går fra ham ender jeg med selv at tage kontakt til ham igen. Fordi jeg er blevet totalt afhængig. Det er som om han har hypnotiseret mig til at hænge sammen med ham uanset hvad. Eller jeg har hypnotiseret mig selv. Min hjerne er forgiftet. Det er i tankerne jeg hænger fast.
Jeg overvejer seriøst at indlæggelse og konstant overvovning eller ihvertfald daglig bearbejdning i grupper ville være eneste vej ud.
Jeg kan ikke selv. DET har jeg indset.
Hvad kan jeg gøre? Hvor kan jeg finde hjælp. Jeg har brug for hjælp.
Med venlig hilsen mig.

Svar
Kære dig
Du beskriver en ganske forfærdelig situation at stå i, og jeg føler så utroligt meget med dig, og dét at du har indset, at din kæreste har gjort dig afhængig, har nedbrudt dig og udøver fuldstændig uacceptabel vold overfor dig. Der er tale om både fysisk og psykisk vold, og der er ingen tvivl om, at du ikke kan leve på denne måde. Jeg er så glad for, at du nu opsøger hjælp, for jeg kan love dig, at der ikke er nogen, som kan håndtere den situation helt på egen hånd! Du beskriver på mange måde en typisk, ulykkelig situation med psykisk vold i parforhold, hvor den ene part har formået at nedbryde sin partner så meget psykisk, at hun står tilbage med en skygge af sig selv, i et tilsyneladende afhængigt forhold. Og det er ikke din egen skyld! Den type person skal man bare komme væk fra så hurtigt som muligt.
Jeg vil råde dig til hurtigst muligt at kontakte LOKK (Landsorganisation af Kvindekrisecentre) mhp. at få en plads på et krisecenter eller tlf. 1888 (Lev uden Vold, døgnåbent). Du opfylder kravene for et ophold på krisecenter, og her kan du få støtte til alt du indledningsvist vil få brug for - og der kan han ikke komme til dig.
Du er stærkere end du tror, og din store selvindsigt i din egen situation vil her komme dig til gode - du har taget en beslutning om at ville gå fra ham, og det behøver du hjælp til. Det er fuldt forståeligt, og det er lige præcis til kvinder som dig, at tilbud som krisecenter er oprettet. Herudover bør du også overveje at melde ham til politiet - der er ingen tvivl om at hans handlinger mod dig er ulovlige.
Herefter kan du begynde at genoprette dit nedbrudte selvværd, samt arbejde på dine forringede relationer til børn og venner - jeg er sikker på, at de vil være der for dig på den anden side af den her svære tid.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Venlig hilsen Emilie