22/10/2020
Min kursist bliver truet af både forældre og kæreste
Hej
Jeg er studievejleder og skriver på vegne af en kursist. Hendes forældre truer hende med at hun ikke må tage en uddannelse. Hun har fået en abort og hendes kæreste truer nu med at sige det til faderen. Hun bor hos kæreste i x, men har postadresse i y, hos forældre. Hun føler sig presset og ved ikke hvad hun skal gøre. Kan i hjælpe med noget vejledning?
Mvh studievejlederen

Svar
Kære omsorgsfulde studievejleder
Hvor er det dejligt at du skriver ind på vegne af din kursist, og søger hjælp i hendes svære situation.
Det lyder desværre som om at din kursist står i en rigtig skidt situation lige nu, med en truende og dominerende familie, og en kæreste som også truer hende. Øv!
På den måde du har anført alderen på, tolker jeg at hun er 20 år gammel, og dermed er hun jo myndig.
Mit bedste bud er, at hun så vidt muligt forsøger at adskille sig fra de usunde relationer, og tage magten tilbage, så hun selv kan vælge forældre og kæreste til og fra, og ikke er afhængig af dem.
Jeg vil derfor råde hende til, at kontakte kommunen både i x og y, og forklare situationen, og anmode om at komme på en haste-boligliste. Jeg har før hørt om unge, der har været heldige at få bolig kort tid efter, og dermed kan flytte for sig selv.
Det er måske også en ide at overveje, om hun skal bo på hemmelig adresse eller slå lokaliseringsapps fra på hendes telefon, så hendes familie og kæreste ikke kan opsøge hende, medmindre hun selv ønsker det. Alt det tænker jeg, at kommunen også ved mere om, og kan vejlede bedre omkring - hvis det er relevant.
Alternativt kan hun skrive sig op til diverse kollegier. Søger man lidt udenfor byerne, kan man ofte få noget hurtigere. Der findes også diverse FaceBook sider, hvor man kan finde værelser til leje.
Og så vil det naturligvis være en god ide for hende at rykke sin adresse fra sine forældres bopæl, så snart hun kan, så hun kan få fuld SU, og dermed får råd til husleje.
Det er drøn tarveligt af hendes kæreste at true med at fortælle faderen omkring aborten, lige som at det også er drøn tarvelige at forældrene truer hende med, at hun ikke må tage en uddannelse. Så mit bedste råd er, at hun får rykket sig fri af de lænker, der holder hende, og får magten over sit eget liv igen.
På www.red-center.dk kan hun også finde hjælp og rådgivning, hvis det bliver nødvendigt.
Ellers er I begge to mere end velkomne til at kontakte os igen, både igennem brevkassen, via vores telefon eller på chatten.
Jeg ønsker din kursist og dig alt det bedste!
De bedste hilsner
Caroline