27/10/2020
Når min far bliver sur kan han godt finde på at slå
hej
Jeg er en dreng som har to forældre der stadig bor sammen når min far bliver sur kan han godt finde på at slå engang var det så vildt at han slå mig og spyttet mig i ansigtet min forældre har det ikke godt sammen og min mor siger tit til mig at hun vil skilles fra min far og det gør mig men det sker bar aldrig og følger ikke jeg kan sige det til nogen fordi min søster har et stærkt bånd til min far selvom han slår og hun vil nok hade mig bag efter tror også min mor vil blive sur på mig selvom hun altid skændes med min far aner ikke hvad jeg skal gøre følger ikke jeg kan mere og følger at jeg aldrig slipper væk fra ham

Svar
Kære dreng på 14 år
Puha, det lyder til at det er en presset familiesituation du befinder dig midt i, med din far der slår, din mor der ikke trives i sit ægteskab og som samtidigt ikke får handlet på det og så din søster, som måske i sidste ende vil holde med din far. Dit dilemma er så, som du beskriver, at du har brug for at der sker noget andet nu. Du har brug for at der tages hånd om dine behov.
Det er rigtig godt at du skriver her ind til os. Først og fremmest fortæller det mig, at der er en stærk og handlekraftig del af dig, der ved, at det du foretager dig, kan påvirke situationen til det bedre. Det fortæller mig også at du kan mærke at det, der foregår derhjemme lige nu, ikke er godt for dig og ikke giver dig den trygge base du har brug for.
Det er et sundhedstegn at du kan mærke, at du ikke kan mere. Ingen af os kan holde til at opleve os utrygge over længere uden at det slider på os. Hvorfor det er så godt og vigtigt, at du nu rækker ud efter hjælp.
Det er desværre tit sådan i familier med udfordringer som dem du beskriver, at de voksne har svært ved at påtage sig deres voksenansvar og det kommer i sidste ende til at gå ud over børnene. Hvorfor jeg tænker at det er vigtigt, at du - præcis som du har gjort ved at skrive dette brev til os - bliver ved med at søge at få hjælp. Så du ikke bliver ved med at gå alene med dine udfordringer.
Hvilke voksne i din nærhed vil du kunne lette dit hjerte til? Er der en lærer du har tillid til, eller et familiemedlem. Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til os. Du har mulighed for at få samtaler med en erfaren rådgiver, som kan hjælp dig med, hvad du helt præcis kan gøre for at ændre på din situation.
Med venlig hilsen
Maria