27/05/2019
Jeg i plejefamilie fordi min mor ikke kunne passe mig
Hej jeg er en pige på 14 år jeg har det meget svært fortiden da jeg var to år gammel kom. Jeg i plejefamilie fordi min mor ikke kunne passe mig gav mig ikke mad men med år da så begynder min plejefamilie og forvente så meget af mig jeg er rigtig dårlig til at huske og jeg er ordblind så det er svært for mig at være god i skolen selvfølgelig ved jeg at de elsker mig men der er altid en ting de er sur og eller kan sige noget til de støtter mig ikke rigtig den anden sagde min mor jeg var et lort barn og hun gælder sige til jeg kommer på efterskole jeg følger bare at jeg ikke rigtig har haft et rigtig hjem hvor jeg passer ind og hvor de elsker mig for den jeg er jeg have en ven som meget og rører ved mig og brug mig og det havde jeg det sygt svært ved og det har jeg stadig men jeg sagde det til dem og de griner bare og min rigtige mor hun lyver for mig i hele tiden og hun har vil ikke købe noget til mig og sige hun ikke har penge og så spiser hun med min fætter på restaurant du har hun jo penge og der var en gang hvor jeg skukke være sammen med hende og så sagde hun at hun var syg men fest med hendes veninde jeg har det virkelig hårdt

Svar
Kære pige på 14 år. Tak for dit brev. Jeg synes det er rigtig flot af dig at du skriver til os. Jeg tænker at du bruger brevet til at få bedt om noget hjælp. Og du har ret til at få hjælp. Du har været mange ting igennem, allerede fra du var helt lille. Jeg håber at de mange år i plejefamilien har været gode, og at de ting der sker lige nu er nye. Det kan være rigtig svært at klare sin skole når man er ordblind. Så jeg håber at du får hjælp til din ordblindhed. Får du mon noget ekstra hjælp i skolen med læsning og skrivning. ? Ellers tænker jeg at det er noget som du kan bede dine plejeforældre eller lærere om at få det. Det er på ingen måde i orden at sige til dig at du er et lorte barn, heller ikke selv om I måske havde et skænderi. Du er ikke et lorte barn, du er en ung pige som har det svært og det er noget helt andet. Når du er i pleje, så har du en sagsbehandler i kommunen, ved du hvem det er ? For hende kan du bede om at tale med og til hende kan du fortælle at der er ting lige nu som du har det rigtig svært med. At du har mange tanker og følelser som du har brug for at kunne tale med nogen om. Måske du kan få en kontaktperson gennem kommunen. Det kan godt lade sig gøre selv om du er i pleje. Jeg tænker at det kunne være rart for dig at have en som du kan tale med, en som er der for dig og lytter til dig. Jeg tænker også at du kunne tale med din sagsbehandler om at du kunne tale med en psykolog. For der sker mange ting i dit liv lige nu. Du tænker meget over hvad der sker og du er på vej til at blive voksen. Det kan godt være en svær tid og lidt sværere, når du har så mange ting du tænker på. Og så bliver jeg lidt bekymret over den ven, som du skriver om. Som rører ved dig og bruger dig. Er det en ven som du stadig ser ? Det lyder nemlig ikke som om du er glad for det der sker og derfor tænker jeg at det er bedst at det stopper. Og måske skal du tale med nogen om hvad der er sket. Og få hjælp til at jeres forhold stopper, hvis han stadig er din ven. Og så er der det med din mor. Det er ikke pænt af hende at lyve for dig og jeg kan godt forstå at du bliver ked af det. Jeg tænker at det er svært for din mor at være mor, og det er måske også derfor at du har en plejefamilie. Det er blevet et langt svar. Måske skal du læse det nogle gange. Og du kan også vise det til din sagsbehandler, hvis det er svært at huske alt det du tænker på. Jeg tænker også at du kan ringe til os, på mandag. Måske kan vi hjælpe dig med en som du kan tale med, og som kan hjælpe dig med at tale med din sagsbehandler. Mange tanker til dig.
Du kan også altid besøge os i København. Se mere under "Basen"
Herdis