12/11/2020
i tvivl om det er min skyld?
Hej,
Jeg skriver fordi jeg har nogen problemer med min kæreste, som jeg har været sammen med de sidste 8 år. Min kæreste og jeg har altid været vandvittigt forskellig og har derfor haft mange store skænderier igennem tiden. Vi har dog altid fundet ud af at løse vores problemer sammen.
I en periode i vores forhold var min kæreste rigtig voldsom overfor mig og han råbte og skreg af mig og havde en så truende adfærd, så jeg blev nødt til at låse mig inde på toilettet eller blokerer døren, da jeg frygtede hvad han kunne finde på.
Nu er min kæreste blevet medicineret med noget andet ADHD medicin og det virker til at det går bedre. Men hver gang han hæver stemmen, bliver jeg bange for ham og vil instinktivt beskytte mig selv.
Jeg har forsøgt at tale med ham om episoderne, men han siger at jeg lyver og at han aldrig har gjort mig noget.
Jeg tror på at han har fortrængt episoderne men er ærligtalt lidt frustreret over at han har oplevet det så forskelligt i forhold til min oplevelse.
Nu er min kæreste begyndt at sige til mig at jeg kører psykisk terror på ham og jeg derved presser ham til at blive så sur på mig. Det gør mig så forvirreret fordi jeg altid forsøger at gøre alt for ikke at gøre ham sur. Men jeg føler personligt mere st det er omvendt, han vil foreksempel ikke have jeg ser mine venner.
Jeg er simpelthen sådan i tvivl om jeg er en elendig kæreste og det hele er min skyld?
Jeg ved ikke hvordan jeg/ vi kommer videre. Jeg prøver virkelig at glemme det, men det er som om min krop bare reagerer når vi skændes. Kan I hjælpe mig med det?

Svar
Kære kvinde på 26.
Tusind tak for dit brev. Jeg vil starte med at pointere, at nej - du er ikke en elendig kæreste og der er ikke noget forkert i den måde du reagerer på. Kroppen har det med at huske frygt, og det kan meget vel være derfor, du reagerer som du gør.
Du spørger om vi kan hjælpe dig, og det tror jeg bestemt godt at vi kan. Dog tænker jeg, at dit brev rummer rigtigt mange ting, og jeg vil derfor opfordrer dig til at kontakte os via chat eller telefon. Begge dele har åbent mandag til fredag, 16-20.
Jeg håber at vi hører fra dig.