27/05/2019
Næste øjeblik ligger jeg jeg ned på jorden a skræk med blå mærker
hej, jeg er en pige på 16 år - har en kæreste på 18. vi har et rigtig godt forhold.. til tider.. alting er fkin rosenrødt - næste øjeblik ligger jeg jeg ned på jorden a skræk med blå mærker over hele armen og til tider i ansigtet. han har op til flere voldsdomme. og jeg bliver ved at tro at alting er godt mens jeg i det ene øjeblik er den smukkeste og dejligste kæreste, og næste en l*der og den værste - hvor jeg bliver ned gjordt på højete nevau. vi skilles altid en dag før aftalen pga. uvenskab.. han siger det min egen skyld han flipper ud og at de eneste måde han kan få mig til at lytte og gøre som han siger, er ved at slå, sparke eller bide.. som om jeg er det største problem.. jeg har en masse drømme min fremtid. da min fortid har være meget turbulent, men som altid \\\'\\\'har han haft et værre liv end mig\\\'\\\' som om han tror vores forhold er en freakin konkurennce.. jeg går tit med tanken, hvad skal jeg gøre for ikk at miste ham.. for han siger hele tiden at han er på grænsen til at slå op med mig.. men jeg vil for gudsskyld kke miste ham, men har i et råd eller 2 om hvad jeg kan gøre for at få ham til at forstå hvordan et normalt forhold fungere.. vi har væretsammen i omkring 5 mdr og vi bliver uvenner hver ANden dag.. han siger altid \\\'\\\'jeg er færdig med dig, aldrig kontakt mig igen osv..\\\'\\\'men hvis jeg så gør som han siger bliver han endnu mere vred.. han siger også at jeg er knuser hans hjerte osv.. jeg ved ikk hvad jeg gør, der gør ham så sur... det eneste han siger er bare jeg \\\'\\\' du tripper for sygt, bla ,bla,bla\\\'\\\' jeg ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre.. jeg kan ikke leve uden ham, me på samme måde ville jeg ønske at jeg aldrig havde mødt ham..

Svar
Kære pige på 16 år. Tak for dit brev, det er godt at du skriver til os, for jeg læser at det er et meget voldsomt forhold som du er i. Du skriver til sidst at du ikke vil miste ham, men vil have råd om hvordan du kan få ham til at forstå hvordan et normalt forhold fungere. Jeg må starte med at skrive at sådanne råd ikke findes. Det er således at andre ikke kan ændre en anden persons adfærd, det kan kun personen selv. Og mange har brug for hjælp til at ændre deres adfærd. Du skriver at din kæreste siger at han har haft et værre liv end dig. Det får mig til at tænke at han har haft et vanskeligt liv. Måske er han selv blevet slået og har på den måde lært at det er måden at være på. Så jeg tænker også at din kæreste har brug for hjælp til at ændre sin adfærd, og jeg tænker at det skal være nogle der er professionelle, der skal hjælpe ham. Desværre kan du ikke hjælpe ham med det. Du kan måske tale med ham om at han brug for nogen at tale med, både i forhold til hvad han har oplevet tidligere og i forhold til at han bliver sur og voldelig. Og til dig kære pige. Jeg synes du er landet i et forhold som slet ikke er godt for dig. Måske er det dit første rigtig forhold og du har store og stærke følelser overfor din kæreste. Men jeres forhold er usundt og du er i en situation hvor du er i fare. Et slag kan lande meget uheldigt og kan skade dig voldsomt. Og det at være i et voldsomt forhold og blive udsat for vold, skader ens selvtillid og kan ødelægge ens drømme om fremtiden. Måske tænker du at jeg ikke forstår dine følelser og at du bare vil have ham til at blive anderledes. Og det er da også trist at skrive til dig at det ikke kommer til at ske. Ikke uden at han får hjælp. Måske du kunne tænke på dine drømme og det du gerne vil med dit liv. Er det dette her ? Er det sådan dit liv skal være ? Jeg tænker at du har ret til et helt anderledes liv og en kæreste der passer på dig og behandler dig med respekt. Det er nemt for mig at skrive at du skal forlade ham, men jeg håber at du vil tænke meget over om det er sådan du vil leve i lang tid fremover, eller om du vil passe på dig selv. Måske du kan skrive til vores chat og få mere samtale om dit forhold. Du kan også ringe til os og tale med en rådgiver. mange tanker til dig.
Du kan også altid besøge os i København. Se mere under "Basen"
Herdis