17/11/2020
Min ekskæreste vil ikke slette mit billede
Hej.
Jeg havde en kæreste her for en måned siden, han havde plaget mig til at sende et letpåklædt billede, hvor jeg tilsidst gjorde det for han skulle stoppe... han tog så screenshot af billedet. Nu når vi har slået op, vil han ikke slette det. Hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære du.
Tak for dit brev. Jeg kan forstå at du er ked af det billede som du har sendt til din daværende kæreste. Jeg kan forstå at du har bedt din tidligere kæreste om at slette billedet, hvilket han ikke har gjort det. Jeg forstår godt hvorfor dette er frustrerende for dig.
Hvis du har mulighed for at fortælle ham hvorfor du gerne vil have at han sletter billedet, synes jeg at du skal gøre det. Det kan være at han derved får en bedre forståelse for din frustration og derefter sletter billedet.
Du skriver ikke noget om hvorfor han ikke vil slette billedet, og hvad han vil bruge det til. Det kan også sagtens være at du ikke ved det. Det kan være en god idé at spørge ham ind til det.
Som jeg læser dit brev, kan jeg se en bekymring for hvad han kan finde på at gøre med billedet af dig. Om han f.eks. kan finde på at dele det med andre.
Du kan evt. fortælle ham at det er ulovligt at dele billeder af andre uden deres samtykke. Det er uanset om det er almindelige billeder eller billeder hvor man er letpåklædt. Hvis din ekskæreste får dette at vide, får det kan forhåbentlig til at se sagen fra et andet perspektiv og forhåbentligt kan det få ham til at slette billedet.
Jeg kan henvise til Red Barnets hjemmeside, hvor de har en side med gode råd til hvad man skal gøre, hvis man føler sig krænket over billeder som er blevet delt på digitale medier. https://redbarnet.dk/sletdet/gode-raad-til-dig/jeg-er-blevet-delt-uden-samtykke/
Det er rigtig godt at du skriver til os vedrørende dette problem, da det er vigtigt at det bliver løst, sådan at du ikke går rundt og har det dårligt over situationen.
Jeg håber at du kan bruge nogle af de råd som jeg har givet dig her og at der kommer en god løsning på problemet. Du er altid velkommen til at skrive til os på chatten hos Bryd Tavsheden eller ringe til vores telefon på 20670506.
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden