18/11/2020
Trussel om at dele mit billede
Hej. En person har fundet et billede af mig, og nu vil person dele det hvis person ik for noget igen det gør mig rigtig ked af det

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du er ked af situationen, da det er en svær problematik du står i.
Når du skriver at personen vil dele billedet af dig, hvis ikke du gør noget igen, kan jeg faktisk høre at der er tale om to forskellige problemer.
Det første problem er, at personen faktisk truer dig, når han eller hun prøver at få dig til at gøre noget, mod at de ikke deler billedet af dig. Det er ulovligt at true andre på denne måde og det kan anmeldes til politiet.
Det andet problem er, at vedkommende vil dele et billede af dig uden dit samtykke. Det er der ikke mange der ved, men dette er faktisk også ulovligt og kan meldes til politiet.
Hvis du har mulighed for at tale med personen og fortælle dem at det de gør er ulovligt, kan det være at vedkommende forstår alvoren af hvad de gør. Det er forhåbentligt nok til at få personen til at stoppe med denne adfærd.
Jeg kan henvise dig til Red Barnets hjemmeside, hvor du kan læse nogle gode råd til hvad man skal gøre, hvis man føler sig krænket over billeder som er blevet delt på digitale medier. https://redbarnet.dk/sletdet/gode-raad-til-dig/jeg-er-blevet-delt-uden-samtykke/
En af de gode råd er, at man skal gemme så mange beviser som muligt. Hvis personen har sendt denne trussel til dig på en besked, skal du tage et screenshot at beskeden, så du bagefter kan dokumentere hvad der er sket. Beviserne skal du bruge hvis du anmelder sagen til politiet.
Hvis du ved hvor personen har fundet billedet af dig, skal du se om du ikke kan få billedet slettet. Hvis du ikke selv kan slette billedet, kan du prøve at skrive til det sociale medie, hvor billedet er fundet, og bede dem om at slette det for dig.
Derudover kan det være en god ide at tage fat på en voksen som du stoler på, for at vedkommende kan hjælpe dig, da det er svært at stå alene med dette problem.
Du skal have ros for at skrive til vores brevkasse, da det er vigtigt at det bliver løst, sådan at du ikke går rundt og er ked af det.
Jeg håber at du kan bruge nogle af de råd som jeg har givet dig her og at der kommer en god løsning på problemet. Du er altid velkommen til at skrive til os på chatten hos Bryd Tavsheden eller ringe til vores telefon på 20670506.
Med venlig hilsen,
Bryd Tavsheden