01/12/2020
Psykisk vold i over 1 år
Kære brydtavsheden.
Jeg er en 24-årig kvinde som har været i et forhold i over et år nu. Jeg føler jeg bliver udsat for psykisk vold men ved ikke om dette er rigtigt.
Jeg har virkelig brug for nogen at snakke med, da min kæreste ikke vil have at jeg snakker med mine venner eller veninder om os, når vi har problemer. Det kan jeg sådan set godt forstå men jeg er virkelig ulykkelig nogle gange, især når han råber af mig og beskylder mig for alt muligt jeg ikke har gjort. Og jeg må ikke blive ked af det fordi jeg bare skal forstå at det er berrettiget, at han opfører sig sådan.
Tak på forhånd.

Svar
Kære 24-årige kvinde.
Hvor er det godt at du skriver og rækker hånden ud efter hjælp. Det fortæller mig at du passer på dig selv og gerne vil have hjælp.
Du skriver, at du føler at du er blevet udsat for psykisk vold, men ikke ved om det er rigtigt. Jeg går ud fra, at det er den del med om du er blevet udsat for psykisk vold, som du er i tvivl om?
Psykisk vold handler om, at man bliver udsat for nedgørelse, ydmygelse, hån, grænseoverskridende verbale overfald, manipulation og kontrollerende adfærd.
Du beskriver hvordan din kæreste råber af dig, fortæller dig at du ikke må blive ked af det og at det er stået på i et år. Uden at kende jeres situation i detaljer, så lyder det for mig som om at hans måde at behandle dig på, involverer psykisk vold. Og den er i hvert fald, slet ikke okay!
Du skriver også at du ikke har fortalt det til nogen, fordi din kæreste ikke vil have det. Det er rigtigt godt at du skriver herind og fået åbnet op omkring det.
Mange af dem der bliver udsat for psykisk vold oplever at være alene, fordi de ikke har nogen at snakke med. Og derfor får de ikke den hjælp de skal bruge.
Jeg vil anbefale dig at ringe til vores telefon i dagstimerne (mellem 10-15). Der kan du blive henvist videre til et samtaleforløb. Vores samtaleforløb handler om, at du får en chance for at beskrive din situation med en fast rådgiver. Så finder i sammen ud af, hvad for en hjælp du har brug for og hvilke beslutninger du har brug for at træffe.
Det gode ved vores samtaleforløb er, at det handler om dig og udelukkende dig! Det betyder, at du får den hjælp som du har brug for.
Hvis du ikke har lyst til det lige nu, så kan du også skrive eller ringe ind i vores åbningstider :
https://brydtavsheden.dk/?gclid=EAIaIQobChMI2Kj695at7QIVQeN3Ch0CaADxEAAYASAAEgK6vfD_BwE
Det er vigtigt, at du finder nogen at snakke med, så du ikke står alene med det. Hvis ikke vi lige er det rigtige sted for dig, så kan du overveje om der er en veninde eller et familiemedlem som du føler du kan stole på.
Jeg håber inderligt at du kontakter enten os eller dem og søger hjælp til at håndtere den situation du er i. Jeg kan fortælle dig, at der er mange personer som dig, der har været udsat for psykisk vold. Og dem der har kontaktet os og været igennem et samtaleforløb har alle følt sig hjulpet og stået med mere mod på den anden side.
De bedste hilsner,
Anders fra Bryd Tavsheden