02/12/2020
Hvordan får jeg det bedre?
Hej
Jeg er ret sikker på, at jeg blev udsat for psykisk vold. Jeg har haft 3 år, hvor har haft depression, stress, spiseforstyrrelse, angstligende adfærd og et misbrug. Jeg har været til en psykolog inden alt det brød ud. Jeg er kommet mig over det meste, men jeg er bare for, at jeg ville falde tilbage. Jeg har haft et selvmordsforsøg fornylig. Dagen efter var jeg så hyper så jeg ikke sov. Jeg har det generelt dårligt igen. Jeg har bare lyst til at drikke mig så stiv, at jeg dør. Jeg kan ikke holde til det længere.
Jeg føler ikke, at min kommune vil hjælpe mig, fordi jeg har været inde i systemet. Det vil sikkert sige, at jeg har kun en psykisk overbelastning som sidst.
Hvordan får jeg det bedre? Hvordan går jeg sådan det ikke går udover andre og mig selv?
Hilsen

Svar
Kære du
Sikke en voldsom historie du har, og hvor er det flot at du har taget kontakt til os og kan fortælle om alt det, du oplever.
Du skriver først, at du er udsat for psykisk vold, og hvilke konsekvenser disse har haft for dig. Jeg ved ikke hvem der udsætter dig for dette, men jeg håber at du har nogen du kan tale med om det. Og som kan støtte dig i at komme væk fra det; uanset det er derhjemme end med en kæreste. Jeg bliver glad over at du skriver, at du er kommet dig over det meste, men jeg kan sagtens forstå, at du er bekymret for at det kan vende tilbage - det du har været udsat for sætter tydelige spor, hvis du ikke får det bearbejdet. Det lyder også som om, at det er på vej op til overfladen, så jeg er meget glad for at du er så opmærksom på dig selv og dine følelser, og at du tør række ud efter hjælp!
Jeg bliver meget bekymret når du nævner dit selvmordsforsøg - har du talt med nogen om dette? Har du prøvet at kontakte Livslinien, som er super gode til at tale med en om disse frygtelige tanker? Ellers vil jeg råde dig til at ringe og tale med dem, så snart du får tankerne. Tlf 70201201.
Har du evt. henvendt til din egen læge med henblik på at få psykologsamtaler igen? Måske sideløbende med behandling af misbrug? Og har du nogen du kan tale med om alt det du går og tumler med? En god veninde, familiemedlem, eller måske en underviser/kontaktperson eller lignende? Din lyst til at drikke dig fuld er næsten helt naturlig - du ønsker at holde op med at føle. Men det er ikke den bedste måde at få det bedre, og det kan jeg også se, at du godt ved.
Der er ingen tvivl om, at du har det dårligt, og der er ingen som kan klare alting på egen hånd - jeg er derfor SÅ glad for at du rækker ud efter støtte. Du er meget velkommen til at kontakte os på tlf. 20670506 eller på chatten hverdage 17-20, så vi kan tale lidt mere om den psykiske vold, som naturligvis har påvirket dig og stadig gør det. Så vil vi sammen prøve at hjælpe dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mvh Emilie, Bryd Tavsheden