05/12/2020
Tanker efter brud med psykisk voldelig kæreste
Kære brevkasse
Jeg er fornyligt kommet af forhold med den her dreng. Vi har været sammen på skift 6-7 gange på det seneste år.
Jeg føler et tomrum når vi har slået op, og kan ikke komme på nogen grund. Ved ikke om det er fordi, jeg mangler en dreng at kredse omkring eller hans måde at kontrollere mig på.
Jeg oplever flere gange, at han skal bestemme hvem jeg må være sammen med. Og hvis han er usikker på hvor jeg er, skal jeg sende et billede af hvem jeg er sammen med, hvor jeg er og i værste fald skal han have min lokation.
Der er også nogen han ikke vil have jeg omgåes med. Han har flere gange truet med at slå op med mig, hvis jeg var sammen med dem igen. Det vil faktisk også sige, at jeg har mistet utrolig mange venner på det seneste år.
Til at starte med følte jeg en utrolig rar tryghed ved at være sammen med ham, men ved ikke hvad der er sket men han nedgør mig altid når vi er sammen med andre.
Tit får jeg også en bemærkning på, at jeg ser fed ud i en bestemt type tøj, at en bestemt farve er utrolig grim til mig og at jeg burde begynde at gå med meget mere makeup.
Også inden vil skal være sammen med andre han kender, får jeg at vide hvordan jeg skal sætte mit hår, hvordan jeg skal opføre mig, hvor meget jeg må drikke og spise, hvordan jeg skal stå og sidde. Det er det hele der skal være styr på, og hvis jeg gør noget forkert i løbet af den tid, hvor vi er sammen med hans venner får jeg den helt store sviner når vi kommer hjem igen.
Derudover har han også været utro 2 gange. Jeg har været utrolig ked af det over det, men tør ikke sige det til ham for er bange for hans reaktion til det. Tilgengæld er blevet beskyldt for at have været utro mange gange, at have sendt beskeder til folk fra 2 år siden om at personen er lækker. Og den eneste grund til, at han fandt ud f det, var fordi han har læst alle mine beskeder igennem. Selv beskeder med min nærmeste familie, har han læst.
En af de få veninder jeg har tilbage er begyndt at spørge indtil, hvordan det går i vores forhold fordi hun har ku mærke på mig, at alt ikke var helt ok. Jeg begyndte så at forklare nogen af de ting han sagde til mig.
Jeg troede at vi havde et helt normalt forhold, men finder så ud af at det ikke er helt normalt hans måde at behandle mig på.
Hun sagde også til mig, at jeg skulle begynde at snakke med folk om det Men jeg kan ikke se at der er noget galt i vores forhold. Eller jo, på en måde. Men det er ikke noget jeg ligger mærke til, fordi jeg er kommet ind i den daglige rutine med hvordan han behandler mig.
Hun sagde også til mig, at hun havde været i dialog med mine forældre, som ikke kunne forstå hvorfor jeg tit var ked af det, og tit kun var sammen med ham, mens t min veninde havde en helt anden forståelse om at jeg var glad, og tit var sammen med andre end ham.
Men jeg er nået til det punkt, at jeg utrolig gerne vil have ham tilbage fordi jeg har som sagt et tomrum hvor han plejer at være. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, og kunne gost bruge vejledning. Fordi jeg vil gerne have ham tilbage, men hører fra mange at jeg ikke skal tage ham tilbage og alt muligt. Men jeg vil gerne høre meningen fra en voksen, hvor jeg kan være anonym.

Svar
Kære pige på 17 år.
Puh ha - det er super godt at du rækker ud og skriver til os. Når jeg læser dit brev bliver jeg opmærksom på, at der egentlig er super mange aspekter i det.
Dels at det forhenværende forhold ikke har været super sundt, og dels at den tomhed som du føler efter bruddet.
Først vil jeg fortælle dig, at det er helt normalt at føle tomhed, når man bryder med en partner. Uanset hvordan forholdet har været, så har han jo været en stor del af dit liv gennem det sidste år.
Du fortæller også, at du godt ved at jeres forhold ikke var sundt og han blandt andet afholdte dig fra at se dine venner, og jeg tænker derfor om tomheden måske også kan skyldes, at du faktisk mangler nogle mennesker i dit liv som ikke er ham?
Jeg synes det er super flot, at du taler med din veninde, og det synes jeg endelig du skal fortsætte med. Hvis du kan tale med dine forældre også, ville det måske være en god ide, nu hvor du bor sammen med dem?
Hvis du har mod på det, synes jeg at du skal prøve at kontakte os på enten telefonen eller chatten i løbet af næste uge. Evt hvis du har mod på det, så har du også mulighed for at få en personlig samtale med en af vores rådgivere?
Jeg ønsker dig det bedste
Cat