11/12/2020
Meget bekymret mor
Jeg skriver fordi jeg virkelig har brug for hjælp. Jeg har for mange år tilbage levet i voldeligt forhold og været på krisecenter 2 gange, men ved alligevel ikke hvad jeg skal gøre.....
Jeg har lige hentet min datter, som stod på parkerings pladsen udenfor Kvickly, fordi der var kamera, hvis hendes kæreste skulle gøre hende noget som hun sagde. Jeg ved at han flere gange har smadret deres lejlighed når han bliver sur, men hun fortæller nu at han både har slået på hende og prøvet at kvæle hende.... Han er kendt i byen, som noget meget dårligt både ift. stoffer og vold og jeg frygter, at hun ikke ville turde bo et nyt sted af frygt for om han skulle komme, da han i forvejen er skyld i hun lider af angst.
Mit spørgsmål og råb om hjælp er nu.... Hvad gør jeg for at hjælpe hende? Og få hende til at forstå det virkelig er helt galt og hun på ingen måder skal eller kan leve sådan.

Svar
Kære mor på 40.
Hvor er det god du skriver og prøver at få noget hjælp til din datter!
Du beskriver at din datter er udsat for psykisk og fysisk vold. I form af kontrollerende adfærd og forsøg på kvælning.
Det lyder for mig som om at din datter virkelig har brug for hjælp. Du skriver ikke noget om, hvordan/hvorfor hun er endt i denne relation og hvilke ønsker hun har.
Er det noget hun ønsker at være i eller vil hun bare gerne væk?
Du beskriver at de bor sammen, at hun lider af angst og at han kontrollerer hende gennem hendes frygt. Det kan være uoverskueligt for hende overhovedet at overveje at gå fra ham. Måske har hun et lavt selvværd og ved ikke, at hun fortjener bedre end den vold hun bliver udsat for.
Men ikke desto mindre skal hun have noget hjælp. Grunden til at jeg nævner hendes perspektiver er, at vores erfaring er at de unge altid skal være en del af løsningen - ellers hjælper hjælpen ikke.
Jeg vil derfor anbefale dig, at bede hende skrive herind på vores chat i åbningstiderne 17-20 fra mandag til torsdag. Hun kan også ringe på telefon: 20 67 05 06 i dagtimerne fr 09-15.00. Det er helt anonymt.
Her kan vi rådgive hende omkring hendes situation og hjælpe hende ud fra hendes ønsker. På den måde kan vi få hende med i løsningen.
Jeg føler med dig som forældre. Selv at have være udsat for vold og nu opleve at ens datter bliver udsat for vold. Det er ganske enkelt forfærdeligt. Men du gør det rigtige!
Du åbner op og fortæller nogen om det og søger hjælp. Du gør derved en kæmpe forskel for din datter og det skal du have en kæmpe ros herfra.
Håber du får din datter overbevist om at ringe/skrive herind.
De bedste hilsner,
Anders, Bryd Tavsheden