27/05/2019
Min mors kæreste slår min lillesøster
Hej brevkasse! Sagen er, at jeg har opdaget, at min mors kæreste slår min lillesøster, som kun er 2,5 år! Ved ikke hvad jeg skal gøre, og hvad jeg selv burde gøre i denne her situation! Jeg er næsten 18, og min mor har set ham gøre det.

Svar
Kære bekymret storesøster. Hvor er det fint, at du skriver herind med dit store problem. Det er frygteligt når voksne slår børn, og især når det er ens lillesøster og hun er helt forsvarsløs i kraft af sin alder, 2,5 år. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er bekymret for hende. Situationen bliver om muligt endnu værre af, at din mor ved det, og hun åbenbart ikke får det stoppet. Dit brev er ikke så langt, så jeg gætter mig lidt frem. Håber jeg gætter rigtigt, ellers er du meget velkommen, til at skrive til os i chatten eller ringe til os, så vi kan få uddybet problemstillingen. Men jeg gætter, at din mors kæreste ikke er far til din lillesøster. I det tilfælde vil jeg råde din mor til at skille mig af med ham med det samme. En kæreste, der slår ens barn, er en rigtig skidt kæreste. Når man har fået børn, er ens børn afhængige af en og der er derfor ens pligt at passe på dem og beskytte dem, der gør din mor ikke, når hun tilllader sin kæreste at slå dem. Samtidig kan en kæreste ikke kun elske en mor, men må også opføre sig ordentlig overfor børnene, dvs. Ikke slå dem, lytte til dem og være kærlig overfor dem. Ellers elsker han ikke virkelig moren, for hendes børn er en del af hende. Så hvis han elsker hende, vil han også have lyst til at elske hendes børn. Jeg opfordrer dig på det kraftigste, til at have en snak med din mor, om hvor forkert det er, det hendes kæreste gør, og at hun som mor, aldrig må tillade dette. Du må meget gerne vise hende dette brev. Hvis du ikke kan snakke med din mor omkring dette. Må andre i familien involveres, og/eller kommunen. Din mor skal have hjælp til at indse, at dette er helt forkert og at hun aldrig må lade det ske. Børn må aldrig slås, det er strafbart, og børn fortjener ALDRIG at blive slået, hverken fysisk eller psykisk. Skulle din mors kæreste også være far til din lillesøster, gør det situationen mere besværligt i længden, men det gør det ikke mindre forkert, at han slår. Han skal stadig stoppe med det samme og han kan stadig straffes for det. Det lyder for mig, som om at din mor har brug for hjælp til at stå op for sig selv og sine/sit barn og hendes kæreste har brug for hjælp til at være en ordentlig “far”. Det er derfor så vigtigt, at du hjælper dem med at få hjælp. Og dette kan du, ved at bryde tavsheden som du gør nu - godt gået - og ved at sige det højt til voksne omkring dig, der kan hjælpe dig, din mor, din lillesøster og din mors kæreste. I har virkelig brug for hjælp. Hvad der sker må ikke ske. Jeg håber din mor passede og passer bedre på dig? Mange kærlige tanker Eva
Du kan også altid besøge os i København. Se mere under "Basen"
Eva