31/12/2020
han bad mig stoppe kontakten til mine drenge venner
Hej Brevkasse
Mit problem er det, at min kæreste gennem hele vores forhold (3) år, har skrevet med en bestemt pige, som var/er vild med ham. Jeg fortalte ham jeg ikke brød mig om, at han skrev med netop hende. Han bad mig stoppe med at skrive og snakke med et par af mine drenge venner. Nu 3 år efter skriver han stadig med hende ofte. Nogen gange når jeg har svært ved at sove smugkigger jeg og ser han ligger og skriver med hende kl 2 om natten. Ved ikke hvad de skriver om men dets er mærkeligt. Jeg har taget snakken med ham flere gange om at jeg ikke bryder mig om den korrespondance mellem de 2. Men han forstår mig ikke trods han bad mig stoppe det meste af kontakten med mine venner drenge. Jeg ved ikke om jeg kan stole på han skriver som ven med hende eller om han skriver flirtende med hende?? Men mærkeligt han gør det midt om natten synes jeg? Hvorfor har en mand behov for at ligge og skrive med andre piger end kæresten midt om natten. ??? Jeg håber i kan give jeres syn på det hele.

Svar
Kære du på 22,
Tak for dit brev, hvori du så fint beskriver din situation. Det må være frustrerende at være i, og det er godt du søger hjælp. Har du snakket med nogen om hvordan du har det, andre end din kæreste?
Jeg kan godt forstå at det virker mærkeligt for dig. Det er ikke alting vi bryder os om i vores forhold. Og nogle gange komme vi til at lade andre bestemme over os, og så have en forventning til, at de gør det samme. Du skriver at han i de 3 år I har været kærester, har skrevet med en anden pige, som du siger er vild med ham, og at han nogen gange skriver med hende om natten.
Det tyder på at I har det man kan kalde en usund relation. Hans adfærd virker for mig en smule respektløs, men jeg ved for lidt til at kunne konkludere noget. Du har talt med ham, og fortalt ham at du ikke kunne lide det. Og det er sundt. Og du skriver at han ikke forstår dig. At han har bedt dig stoppe kontakt med dine drenge venner. Det er knap så sundt, forstået på den måde, at vi ikke kan kontrollere hvad den anden part gør. Men vi kan som sagt komme til, at lade den anden part bestemme over os, og gøre som de siger. I stedet for at finde ud af hvad vi selv vil, og gøre det vi vil.
I et parforhold er det vigtigt at der er aftaler. Blandt andet omkring monogami, altså om man vælger at være hinanden tro.
I har været sammen i 3 år, så spørgsmålet er måske mere, hvor dyb er jeres relation blevet. Det lyder ikke som om at du har tillid til ham? Og det er umiddelbart forståeligt, men jeg kender ikke hele situationen og hans side, så det kan jeg ikke bedømme.
Man kan jo få hjælp til at kommunikere, så man kan skabe større nærvær, hvis det er et ønske fra begges sider. Måske skulle du tage en snak med ham om, hvad han gerne vil i fremtiden med jer to. Efter du selv har taget stilling til det.
Hvis vi får afstemt forventningerne til hinanden, kan vi undgå en del skuffelser. Men det kræver at vi tør være sårbare og fortælle hvad vi føler, og stille nogle krav. Men vi kan selvfølgelig ikke hverken bestemme eller kræve hvem vores kærester snakker eller skriver med. Til gengæld har vi et valg, at lytte til vores intuition og så træffe en beslutning ud fra det.
Man kan selvfølgelig vælge at acceptere det, men man kan også vælge at bruge det som en måde at udvikle sig på. Finde ud af hvad du vil leve med, og hvad du ikke vil leve med. Og så at leve efter det.
Nogle gange hjælper det at have nogle at snakke med. Og det hjælper at få hjælp og støtte fra venner og familie.
Hos Bryd Tavsheden hjælper vi primært børn og unge udsat for vold, men det er vigtigt at vide at usunde relationer sagtens kan ende i vold. Ofte vil det være passiv/aggressiv vold. Det er uhensigtsmæssigt, særligt hvis man lader andre bestemme over sig, fordi selv følelserne bliver nedbrudt over tid, og så er det svært at tage styringen i eget liv.
Jeg håber du kunne bruge noget af det til noget, og ellers vil jeg inspirere dig til at kontakte Girltalk.dk. Nogen gange hjælper det at få snakket med nogen.
Jeg ønsker dig det bedste i det nye år.
De bedste hilsner
Nita