01/01/2021
I tvivl om min søn slår hende
Hej
Jeg har en hjemmeboende søn på 19 år. Han har en kæreste på 16 år. De har været sammen et års tid. Noget af tiden er de her, mens de den anden del af tiden er hos kæresten.
Der har været nogen hændelser der har gjort mig i tvivl om hvorvidt min søn slår hende eller på anden måde kontrollerer hende. De har begge udfordringer med temperamentet og har også psykiske ting at slås med.
Jeg har prøvet at tale med dem, både sammen og hver for sig. Jeg kan ikke finde ud af hvad der er rigtig og forkert, og jeg føler meget stort ansvar i min rolle som mor.
Mit spørgsmål går mest på - hvor meget skal jeg blande mig? Er det mit ansvar, eller skal jeg trække mig tilbage og lade dem løse tingene selv? Der er ingen af dem der er supergode til at tale om tingene.
Mvh. en frustreret mor

Svar
Hej frustrerede mor,
Allerførst, hvor er det godt du skriver. Det viser, at du tager dit ansvar som mor seriøst. Det er ansvarligt. Og det er helt naturligt at komme i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre. Du gør helt klart det "rigtige" - og med det, mener jeg, at du gør det mest hensigtsmæssige ved at række ud efter hjælp, når du er i tvivl.
Du beskriver at der har været nogle hændelser, der får dig til at tro at din 19-årige søn muligvis slår sin 16-årige kæreste. Det er alvorligt, så det er godt du reagerer. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der får dig til at tro at han har slået hende?
Du skriver også at de begge har udfordringer med deres temperament, og noget psykisk de slås med. Det er en sammensætning, der automatisk vil skabe en usund relation, og hurtigt kan ende i et voldeligt forhold, og her lyder det som om at det allerede er kommet dertil. Når vi har noget psykisk at slås med, betyder det som regel, at vores selvfølelser er i bund, og vi har svært ved at håndtere forskellige situationer i livet.
De skal derfor have noget hjælp. Det er dog vigtigt at de selv kan se det. Har du talt med din søn om alt det her? Om hvordan har har det, hvad han har svært ved og hvordan han håndterer det?
Han er meget velkommen til at kontakte os. Det kan de for så vidt begge to, men igen er det vigtigt at de selv kan se, at de har behov for hjælp. Din søn er over 18, og derved voksen. Så du kan ikke som sådan blande dig i hans liv. Men han bor hjemme hos dig, og dvs. du kan stille nogle krav, og indgå nogle aftaler med ham omkring hans adfærd i dit hjem.
Du er også velkommen til at kontakte os på chatten eller via tlf. fra mandag, på den måde kan vi lettere rådgive dig, fordi du vil kunne uddybe situationen.
Vi kan evt. gøre dig eller dem lidt klogere på hvad det handler om, og støtte dem hen imod den hjælp de har behov for. Det kan godt tage noget tid, fordi det tager tid at lære sine mønstre at kende og stå ved dem, og derved ændre dem.
Lev uden vold har en døgnåben hotline du kan ringe til: 1888 - dem kan du også ringe til, og søge hjælp nu og her.
Jeg har stor respekt for at du rækker ud og kontakter os, det er dét der skal til for at tingene ændrer sig.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og håber at gør brug af eller fandt inspiration i ovenstående.
Dbh
Nita