04/01/2021
Uønsket graviditet med gift mand
Hej brevkassen.
Jeg står i en situation, hvor jeg ærligt må indrømme at jeg aldrig har været før. Er lidt usikker på hvor jeg skal gøre af mig selv.
Til at starte ud med vil jeg gerne understrege at jeg godt ved det ikke er i orden det jeg har lavet. Jeg skammer mig helt bestemt også.
For lidt over 1 år siden mødte jeg den her fyr, seksuelt var der kemi fra første øjekast, og der gik da heller ikke lang tid før vi var i gang.
Ham her har en kone og sammen med hende har han 3 børn. Jeg ved udemærket godt at det er så forkert af mig, på alle måder. Men lysten til hinanden overgik ligesom fornuften i det hele.
Alligevel, efter en 6 måneder tid, fik jeg alligevel dårlig samvittighed overfor konen, derfor besluttede ham og jeg, at nu skulle det stoppe. Vi stoppede alt, inklusiv alle former for kontakt med hinanden.
For et par måneder siden, mødtes vi til en fest, her drak vi os begge meget fulde og endte med at være sammen. Det var ikke meningen at det skulle ske, vi havde jo lukket den helt ned. Nu har jeg fundet ud af at jeg er gravid.... Jeg vil ikke have børn, men det virker meget på ham som om at det vil han gerne. Han påpeger meget at han ikke vil tvinge mig ud i noget jeg ikke har lyst til, og at han er ked af jeg skal stå med den selv, men han kan jo af gode grunde ikke være der for at støtte mig..
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, min veninde vil ikke snakke med mig omkring det, fordi hun er af den holdning at jeg allerede har ødelagt deres familie..
Jeg har alle dage haft den holdning at jeg ikke vil være mor, men jeg føler mig alligevel en lille smule splittet...

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev, som beskriver et svært dilemma. Det kan være utroligt svært, når den seksuelle kemi overvælder os, og vi kommer til at overskride nogle etiske eller moralske grænser, vi egentlig har sat for os selv. Men nu er det sket, og dét kan der ikke gøres mere ved. Jeres beslutning om at afslutte forholdet har muligvis været rigtig på daværende tidspunkt, men nu står du og I med et mere presserende dilemma. Jeg kan virkelig godt forstå, hvorfor du søger råd, og synes det er enormt ærgerligt, at du ikke har din veninde til at støtte dig i dette valg.
Denne rådgivning handler om vold, og derfor må jeg desværre indrømme, at jeg slet ikke er kompetent til at rådgive om uønsket graviditet og eventuel abort. Der er så mange tanker og følelser på spil, og jeg tror det er vigtigt at du og faren i hvert fald er enige om, hvorledes fremtiden skal se ud for barnet, såfremt du beholder det. Når det er sagt, synes jeg det er en rigtig god beslutning af dig at søge rådgivning og nogen at tale med om overvejelserne. Hos Mødrehjælpen har de en rådgivning, som ikke tager stilling til abort, men kan give uvildig rådgivning i forhold til dine tanker. Den kan du finde her: https://moedrehjaelpen.dk/holdepunkt/abortradgivning/
Held og lykke!
Med venlig hilsen
Emilie, Bryd Tavsheden