07/01/2021
Hun truer med at falskanklage mig
Kære bryd tavsheden.
Jeg har været i dialog med jer et par gange før. Min ekskæreste og jeg havde et turbulent forhold, hvor hun slog mig regelmæssigt, og jeg også slog hende tilbage en enkelt gang.
Jeg har et større problem nu. Hun bliver ved med at opsøge mig og etablere kontakt til mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. I december stod hun midt om natten og bankede på ude foran mit vindue. Jeg overvejede at ringe 112, men ignorerede hende indtil hun en halv time efter forlod stedet.
Hvad skal jeg gøre? Hun har før stået og banket på ude foran vinduet, og når jeg åbner og beder hende om at forlade grunden, truer hun mig med at falskanklage mig for voldtægt og siger "jeg sørger for du kommer i fængsel for vold og voldtægt, hvis du ikke lukker mig ind".
Da jeg slog hende tilbage fik hun et misfarvet øje (hvilket jeg også har haft en del gange). Hun har fået foretaget skadeattest og fotografi af dette og truer mig med, at jeg kommer i fængsel i 6 år.
Jeg er også i gang med at skrive en mail til politiet om min problemstilling. Er det det rigtige at gøre i min situtaiton? Mvh

Svar
Kære du
Tak for dit brev. Det lyder til at du igennem længere tid har stået i en rigtig svær situation, først i et turbulent og voldelig forhold, og sidenhen at din ekskæreste ikke vil lade jeres afsluttede forhold ligge og komme videre. Det er aldrig fedt, når nogen gentagne gange tager uønsket kontakt til én, så jeg forstår din frustration og magtesløshed. Til netop denne type problemstilling findes Dansk Stalking Center, som jeg helt sikkert tror du kan få noget godt ud af at kontakte - de kender enormt meget til din type sitation og kan rådgive dig bedst muligt!
Hvad angår volden, som du har været udsat for, og de trusler hun nu kommer med, kan jeg godt forstå, hvis du er skræmt over, hvad hun kan gøre imod dig i efterspil. Det er enormt ubehageligt at blive truet, og jeg synes du gør det helt rigtige ved at reagere og måske forberede en henvendelse til politiet.
Hendes foto-bevis og skadesattest er stærke beviser for vold, det må jeg jo indrømme, men du bliver aldrig bare dømt til fængsel uden selv at være blev hørt om sagen. Og her kan du måske bevise, at også du er blevet slået? Har du fotos, har andre set dine skader eller har du fortalt det til eller skrevet med nogen om det på noget tidspunkt? I havde et turbulent forhold - det er aldrig bare sort og hvidt, og i princippet kan dit slag have været selvforsvar. Det er dog kun politiet og deres jurister, som kan sige mere om de præcise retslige detaljer, det ved jeg ikke helt så meget om.
Prøv først at kontakte Dansk Stalking Center (www.danskstalkingcenter.dk), da de ved rigtig meget om lige netop uønskede henvendelser, forfølgelser og trusler. De kan så evt. rådgive dig til, hvordan du bedst involverer politiet, hvis du ønsker det.
Alt det bedste til dig!
Mange hilsner,
Emilie, Bryd Tavsheden