16/01/2021
Min mor er verbal voldelig
Hej. Jeg er en pige på 19 år, og min mor udsætter mig for verbal vold, stort set hver gang, jeg er sammen med hende. Hun siger grimme ting til mig, fx., at jeg er roden til alt ondt i familien, og jeg ikke kunne bo hjemme mere, da det var synd for mine søskende, hvis jeg blev boende. Hun kalder mig hjerneskadet. Hjernelam. Handicappet autist. Ikke-alderssvarende. Hun siger, jeg aldrig kommer til at gennemføre min uddannelse.
Jeg bor selv nu, og jeg er i gang med en HF. Har også en kæreste. Og mine lærere siger, jeg klarer mig godt, både fagligt og socialt.
Men min mor er stadig verbalt voldelig, især igennem SMS'er, hun sender til mig, hvor hun kan finde på at skrive, jeg er grunden til alle konflikter i hendes hjem, og det er mig der skaber dem. Har det problem lige nu, at jeg ikke får lov at se mine søskende, medmindre hun er til stede.
Og jeg savner dem, jeg har prøvet at give det flere chancer, men hver gang jeg er kommet på besøg, sviner min mor mig til med nedladende og grimme ord. Derfor kan jeg ikke se hende mere.
Ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg vil jo gerne se mine søskende, men jeg føler, jeg også har mistet dem nu. 🙁
Hilsen en meget ulykkelig 19-årig.

Svar
Kære pige på 19 år.
Tak for dit brev - hvor det vigtigt at du rækker ud.
Jeg synes det er rigtigt godt, at du er flyttet hjemmefra og hvor er det sejt, at du klare dig så flot i skolen!
Når jeg læser dit brev, forstår jeg det sådan, at dine søskende stadig bor hjemme, og det er derfor din mor ikke lader dig se dem. Jeg tænker om hun mon behandler dem på samme måde som hun har behandlet og stadig behandler dig? Og jeg tænker også om der mon er en far tilstede et sted?
I det hele taget lyder din mor, som en der trænger til noget hjælp. Måske noget kommunalt familiebehandling kunne være en mulighed?
I forhold til de sms'er din mor sender til dig, så tænker jeg, om det mon kunne være en mulighed, at du simpelthen blokerer hendes nummer i en periode. Det må være enormt anstrengende at få sådanne sms'er i tide og utide, og især når du klare dig så godt med studiet og din kæreste, kan det måske give dig et pusterum fra din mor.
Slutteligt tænker jeg, at og også du har brug for at få bearbejdet din opvækst. Selvom du klare dig rigtig flot, så skal man ikke undervurdere hvad det kan gøre ved en, at vokse op og få så grimme ting at vide.
Jeg vil derfor tilbyde dig et samtaleforløb, hvor du kan få talt tingene igennem med en rådgiver. Hun kan også hjælpe med at udfolde yderlige muligheder for hjælp.
Hvis du ringer ind på til 20 67 06 05 i hverdagene fra 9-15, så sætter de det op 🙂
Mange hilsner
Bryd Tavsheden
Cat