20/01/2021
Slog mig med vilje eller ej
Jeg har en kæreste som har haft mange problemer i sin ungdom. en far der er alkoholiker og plejede at banke ham. og mor der var følelsesmæssig kold. Vi har været kærester siden børnehaven ham og jeg så vi er meget tætte og har et stabilt forhold. Jeg er desuden blevet gravid og vi beholder barnet. Det jeg så skriver ind for er at her forleden kom vi op og diskutere om noget fuldstændig ligegyldigt. Det endte med at jeg prøvede at komme hen til ham hvor han så bare ville feje mig væk med hånden men der var så meget kraft på og lige i kinden på mig så jeg faldt. Han begyndte at græde og gik sig en tur. Jeg elsker ham men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Han har det ikke så godt for tiden og jeg tror det er pga vi skal have vores datter og han er bange for at blive som sin far. og det at han slog mig med vilje eller ej (ej!) det fik ham kun til at gå endnu mere i stykker i sig selv. Ved ikke om jeg forklare mig godt nok det håber jeg at jeg gør.
Mange tak på forhånd.

Svar
Kære du på 15 år,
Tak for dit brev, hvori du forklarer din situation rigtig fint, mellem dig og din kæreste.
Det er meget normalt at vi er bange for at gøre de ting mod andre, som vi har oplevet eller set vores forældre gøre. Og nogen gange er vi så bange for at gøre det, at vi gør alt for at undgå det og så kommer det måske alligevel til at ske. Din kæreste lyder oprigtig skuffet over sin egen opførsel, hvor han i sin markering, kommer til at ramme dig fysisk, uden at det har været hans hensigt. Det er det jeg umiddelbart tænker, ud fra at læse dit brev. Det er vigtigt at vi lærer, begge parter, at respekterer hinandens grænser for fred, særligt når kroppen er i ufred.
Med den baggrund du fortæller din kæreste har haft, vil der være nogle konsekvenser af dette på den eller anden måde. Det påvirker særligt vores selvfølelser, og det er ikke vores skyld at vi nogle gange opfører os dumt overfor hinanden. Men det er altid vores ansvar at få taget stilling til den dårlige opførsel og stoppe den fremadrettet. Og det har de fleste behov for hjælp til. Når vi selv skal til at være forældre, så er det vores ansvar, at lære os selv at være den forældre vores børn har behov for. Vi har allesammen brug for hjælp ind imellem. Får I hjælp nogen stedet fra?
Du skriver at du ikke ved hvad du skal gøre, har du sagt det til ham? Du og han er begge velkomne til at skrive eller ringe til os.
Der er også mulighed for at få hjælp via Børnetelefonen. I kan bede om hjælp fra kommunen, og få en bisidder fra Børnetelefonen med, som sikrer at der tages hensyn til jeres situation.
De bedste hilsner,
Nita