20/01/2021
Forlangte jeg for meget af min kæreste
Hej, min ekskæreste og jeg slog op for en 3 måneders tid nu, og jeg er lidt i tvivl om jeg forlangede for meget i det forhold. Så jeg ville gerne høre en andens mening end min egen. 1. Jeg synes jeg blev valgt fra rimelig mange gange, medmindre mine venner var involveret, altså hun ville ikke lave noget med mig alene medmindre vi bare lå i sengen og hyggede. Vi kom ikke rigtig ud sammen medmindre der var andre mennesker. 2. Til tider kunne hun godt virke disrespektful, f. eks. brugte hun mit rejsekort 3 gange, hvor jeg hver gang havde sagt at hun skulle lade være. Jeg prøvede at sige det stille og roligt til hende, men hun lyttede kun til mig da jeg blev sur efter hun havde brugt det for tredje gang alligevel. Udover det ville hun tit kommentere på hvor lækre andre fyre var. Altså ikke folk fra min omgangskreds, men bare folk på tiktok, instagram eller i en serie/film. 3. Hun kunne ikke lide at jeg drak eller tog til fester og ville have at jeg skar ned på det, men det ville betyde at jeg næsten aldrig så mine venner, som jeg også forklarede til hende flere gange. Hvis jeg tog til fest uden hende ville hun blive irriteret og derved få mig til at få dårlig samvittighed. 4. Jeg gik i en længere periode med depression i det forhold og jeg synes ikke jeg fik særlig meget støtte. Tilgengæld er alt der gik galt selvfølgelig ikke hendes skyld, jeg lavede også selv en masse fejl, mange af dem fordi at det var mit første forhold, men jeg lavede aldrig den samme fejl to gange. Og jeg ville altid prøve at blive bedre for hendes skyld

Svar
Kære Dreng, 19 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du er interesseret i at lære fra dit første kæresteforhold.
Du skriver om nogle af de udfordringer, du har oplevet i forholdet og også meget fint til sidst at det selvfølgelig ikke kun er din kærestes skyld.
Noget af det mange unge finder udfordrende i de første kæresteforhold er at sætte grænser og at kunne tale på en god måde med deres kæreste om, hvordan forholdet skal fungere. Jeg tror at mange i deres første forhold er usikre på, hvordan man er kærester og måske bange for, at den anden skal stoppe med at kunne lide dem.
Du spørger om du forlangte for meget i dit forhold. Det er svært for mig at svare på, alene ud fra det du skriver. Men jeg tænker, at det er meningen, at man skal være glad, samt føle sig elsket og respekteret i et kæresteforhold. For at det kan være sådan, må begge parter tale om, hvordan de har det og sætte grænser.
Det lyder som om, du har forsøgt at sige fra og at tale om, hvad du har brug for. Og som sagt flot at du prøver at blive bedre.
Måske du har en god ven eller en voksen du også kan tale med. Det kan nogen gange være godt at høre hvilke erfaringer andre har haft med deres første kæresteforhold.
Hilsner
Lotte