25/01/2021
Det sidder stadig i mig
Hej brevkasse!
Jeg har tænkt meget over dette spørgsmål og om jeg overhovedet burde skrive det her.. Men jeg har valgt at gøre det fordi jeg mangler svar!
Jeg havde en episode da jeg var 18-19 år gammel, jeg havde en kæreste på daværende tidspunkt og det hele var romantik og en dans på røde roser i starten..
Men jo længere jeg kom ind i forholdet og jo længere tid jeg var sammen med ham, gik det hen og blev vildt og en smule voldeligt, hvilket jeg ikke helt brød mig særlig meget om.. DESVÆRRE..
Jeg prøvede at gå fra denne her fyr mange gange, da jeg ikke følte for det mere, hvilket begyndte 4 måneder før jeg endelig gik min vej og ikke så mig tilbage nogensinde igen.. Volden var at han kunne finde på at tage hårdt fat i mig, tage kvælertag på mig, og desværre to gange også voldtog mig, for jeg havde udtrykkeligt sagt NEJ..
Selvom det er mange år siden nu, sidder det stadig i mig og jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at slippe det og få lettet hjertet og komme videre fra det, og slet ikke tænke på hvor ubehageligt det var dengang, så jeg har virkelig brug for jeres hjælp!
Har I nogle gode råd, tips eller tricks til at kunne komme over sådan et forhold? For jeg er ved at være træt af det nærmest har sat en stopper for mit liv. (ihvertfald mit sex liv, da voldtægterne resulterede i at jeg blev bange for sex og samleje..)
- Jeg håber i kan hjælpe mig.
KH. En fortvivlet pige, der har brug for hjælp..

Svar
Kære fortvivlede pige
Tak for dig brev. Jeg er glad for og imponeret over, at du har kunnet mærke efter hvorledes oplevelserne i dit tidligere forhold har påvirket dig, og fortsat gør det, således at du nu har søgt råd og hjælp.
Det du beskriver at have oplevet er meget grænseoverskridende og på ingen måde et sundt parforhold, så jeg er glad for at det lykkedes dig at komme ud af forholdet så relativt hurtigt. At det tog dig fire måneder er faktisk meget normalt, fordi der er så mange modstridende følelser - kærligheden/forelskelsen og de gode minder på den ene side, og så volden, aggressiviteten og utrygheden på den anden. Vold er ALDRIG acceptabelt, og derfor tog du den rette beslutning og kom væk. Virkelig sejt gået!
Selvom det er flere år siden, er det ikke oplevelser som bare ryger i glemmebogen og forsvinder. Det er ofte oplevelser som sætter sig i én psykisk, og det er helt forståeligt, at der ofte kan blive brug for professionel hjælp for at bearbejde det hele. Mit bedste råd er derfor at tale med nogen om det; det kan både være en god veninde, en betroet 'voksen' eller en professionel rådgiver. Vi sidder klar til at tale med dig alle hverdage på tlf. 20670506 (i dagtimerne) og på chatten (17-20). Derudover tilbydes unge under 25 faktisk gratis psykologsamtaler med henvisning fra egen læge, hvilket også kunne være en mulighed.
Mange hilsner
Emilie, Bryd Tavsheden