27/01/2021
Min onkel har rørt ved mig
hej, jeg er en pige på 15 år. Slut 2017, fortæller mine forældre mig på en ferier en kæmpe hemmelighed. Min onkel har får mange år siden rørt ved min kusine, på en måde man ikke skal. Jeg var på det tispunkt ikke født, og det har aldrig været noget mig eller mine 2 brødre vidste. Dengang det sker, er der faktisk ikke nogle som finder ud af, om det er rigtigt. Det var enlig bare lidt glemt, også have vi ikke mere kontakt til min kusine og hendes familie, fordi alle troede på min onkel. Fra den dag hvor jeg får det af vide, vidste jeg at det var rigtigt, og den tanke jeg havde inde i hovedet, om det var normalt at ens onkel rørte en var forkert. Men jeg sagde det ikke. Jeg fortalte at jeg ikke havde oplevet det. Jeg siger faktisk intet i mere end to år. En helt almindelig fredag, på vej hjem fra dans, fortæller min far mig, at noget er galt, og vi ikke skal se min onkel mere. Han siger at han gjord noget duet, og han ikke skal være i kontakt med børn mere. Min onkels bedste og nærmest eneste vens 12 årige datter, som kom der ovre rigtigt meget, kommer en dag hjem med blodnæse. hendes forældre er selvfølgelig nysgerrige, og hun siger at han bare kildede hende. Hun ender med at fortælle, at han har gjordt noget ved hende også. Da jeg får det at vide bryder jeg helt sammen, men fortæller faktisk ikke, at han har gjordt det sammen på mig. Først søndag for min storebror det at vide, og fortæller mandag morgen, at han har gjordt noget ved ham. Mandag tager jeg i skole, græder i frikvaterende, og er helt ude af den. Først da jeg skal sove bryder jeg helt sammen og fortæller hvad der er sket, ved at skrive det hele ned i en bog. Jeg kunne ikke sige det højt. Og det ved jeg at mange andre heller ikke kan. Jeg havde dengang haft brug for at vide, uanset hvor stort et problem det er, er der altid en der kan forstå dig. Han har gjordt det her i så mange år, at jeg ikke kan huske hvornår det begyndte. måske var jeg 3, eller måske var jeg 7, jeg ved det ikke. Han fik mig til at tro, at det slet ikke var forkert, men alligvel at jeg var den eneste. Jeg ved at rigtigt mange har svært ved at komme ud me det her, som jeg selv havde. Jeg havde ikke sagt det, hvis de andre hellere ikke havde. Dn er ikke sådan man skal tænke. Uanset om man er i tvivl om det er rigtigt eller forkert, så sig det før det går galt. Jeg vidste ikke om det var rigtigt eller forkert, netop fordi at man kun høre om voldtægt. Mit var jo ikke voldtægt. han rørte ved mig, bedte mig om at tage tøjet af og kiggede på mig imens jeg var i bad. Det er ikke voldtægt, men det er helt og aldeles forkert. Om det er stort eller lille, så sig det!

Svar
Kære Pige på 15 år
Hvor er det flot at du kan sætte ord på det i dag, og har taget et skridt mod at få hjælp til at forstå hvad der skete. Jeg genfortæller det du har skrevet, for at forstå hvad det er du har været udsat for.
Du fortæller at i 2017 fik du af vide fra din forældre, at din onkel havde rørt ved din kusine på en måde han ikke skulle. Det overgreb din kusine var udsat for af din onkel, skete inden du blev født. Jeres familie valgte at tage afstand, til din kusine og hendes familie, da de valgte at tro på at din onkel talte sandt.
Efter din forældre fortalte dig det i 2017, så fortæller du at du før har tænkt, om det er normalt at ens onkel rørte ved en og om det er forkert. Du skriver at du ikke fortæller dine forældre om at din onkel har rørt ved dig, du fortæller dem at du ikke har oplevet noget. Du går med det du har oplevet i endnu to år.
En fredag når du er på vej hjem fra dans med din far, så fortæller han dig at der er noget galt og at i ikke skal se jeres onkel mere. Din far fortæller dig at din onkel har gjord noget dumt, og at han ikke skal være i kontakt med børn mere.
Du fortæller at din onkels vens datter på 12 år, kom hjem med en blodnæse efter hun havde været på besøg hjemme hos din onkel, du fortæller at hun kom der ofte. Da hendes forældre har spurgt ind til hvad der er sket, så har pigen fortalt sine forældre at han bare kildede hende, men hun ender også med at fortælle sine forældre at han gjorde noget ved hende. Du fortæller at du bryder sammen, da din far fortæller dig dette, men du fortæller ikke din far at du også er blevet udsat for et overgreb af din onkel.
Du fortæller at din bror får det af vide om søndagen, og mandag morgen fortæller han at han også er blevet udsat for et overgreb af jeres onkel. Du fortæller at du tager i skole den mandag og græder i frikvarterende, og er helt ude af den hele dagen. Du fortæller at du om aftenen inden sengetid, bryder helt sammen og fortæller hvad der er sket, ved at skrive det ned i en bog, da du ikke kunne sige det højt. Og at du ved at andre heller ikke kan tale højt, om de overgreb de er blevet udsat for.
Du fortæller at du den gang havde brug for at få af vide, at uanset hvor stort et problem det var, så vil der altid være en der kan forstå dig.
Du fortæller at du er blevet udsat for overgreb i mange år, og at du selv ikke kan huske hvornår det startede. Han fortalte dig at det slet ikke var forkert det han gjorde, og alligevel at du var den eneste han rørte ved.
Du fortæller at du ved at rigtig mange har svært ved at sætte ord på, det overgreb de har været udsat for og det har du også selv haft.
Du fortæller at du ikke vil have fortalt om de overgreb som du havde været udsat for, hvis de andre piger ikke havde fortalt det. Du erkender, at det ikke er sådan man skal tænke. Du er kommet frem til at hvis man er i tvivl om det man bliver udsat for, er rigtigt eller forkert så skal man tale med nogen om det for at få afklaret de tanker man har omkring det. Du er også kommet frem til, at det er vigtigt at fortælle om de overgreb man har været udsat for, så man kan forhindre gerningsmanden i at begå andre overgreb. Du var i tvivl om du havde været udsat for et overgreb, for du havde kun hørt om voldtægt som et overgreb. Du fortæller at du var udsat for at han rørte ved dig, bad dig om tage dit tøj af og se på dig mens du var i bad. Du ved at de ting ikke var voldtægt, men du ved at det der skete var helt og aldeles forkert.
Endnu en gang skal du have ros for at du skriver til os, som du selv også er inde på, så er det svært for rigtig mange ofre for overgreb, at kunne sætte ord på hvad de har været i gennem.
Det du er blevet udsat for, har været seksuelle overgreb. Du var et mindreårigt barn, gerningsmanden havde din tillid, og det udnyttet han ved at begå overgreb på dig uden at være i fysisk kontakt med dig. Når en voksen begår et overgreb mod et barn, så er det som regel en handling som barnet ikke kan forstå eller misforstår. Et seksuelt overgreb begået af en voksen på et barn, er den voksnes behov og sker på den voksnes betingelser.
Det dilemma du har været i har også været komplekst, også taget din alder i betragtning. Det har været et familiemedlem som har begået et overgreb mod dig, første gang dine forældre fortæller dig om hvad din onkel har gjort før du blev født, kommer du også i en svær situation som barn, for i det de fortæller dig det, så fortæller de også at familien valgte at tro på din onkel og tog afstand fra kusinen som var blevet udsat for et overgreb og hendes familie.
Det har måske fået dig til at tænke, at du vil blive udstødt hvis du fortalte at han også havde rørt ved dig, for som du selv skriver så var du i tvivl om den måde han rørte dig på var rigtigt eller ej.
Jeg vil anbefale dig at du tager kontakt til en lærer, en pædagog eller en anden som du er fortrolig med, som kan hjælpe dig med at få hjælp til at få bearbejdet det du har været udsat for.
Det er så flot at du er kommet så langt, at du prøver at fortælle hvad det er du har oplevet. Hos Bryd Tavsheden ved vi at der er mange børn og unge, som går alene med de overgreb de bliver udsat for, eller har været udsat for. Når man begynder at sætte ord på de overgreb man har oplevet, og kan snakke med andre om det, så går man ind i en proces hvor det er godt hvis man har professionelle omkring sig, som kan hjælpe en igennem det traume man har oplevet.
Jeg håber at det her brev kan hjælpe dig, med at tage kontakt til den hjælp du har brug for. Hvis du er i tvivl så vil jeg anbefale at du ringer til os på tlf. 20670506 mellem kl. 9-15.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden