02/02/2021
Han løber efter mig
Hej jeg er en pige på 16 og i år 2019 var jeg på vej hjem fra min kæreste da jeg så den her mand bag mig så jeg slukker min lommelygte og løber ind i skoven og gemmer mig men han løber efter mig og da han så mig løb jeg alt hvad jeg kunne men da jeg kom ud af skoven igen fangede han mig og han rørte ved mig og kyssede mig og prøvede at tage mit tøj af jeg gik i stå jeg kunne ikke bevæge mig jeg gjorder mig klar til at blive voldtægt da der kom en bil og han slap mig jeg løb alt hvad jeg kunne jeg har aldrig sagt det til nogle og for 3 dage siden var jeg ude og gå og jeg så en mand igen og jeg løb og nu tør jeg ikke at gå ud for min dør uden min mor eller far eller min kæreste og jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre

Svar
Kære pige på 16 år,
Tak for dit brev. Det er modigt og flot at du deler denne ubehagelige oplevelse med os. Hvor er det godt, at du hjalp dig selv væk fra ham dengang. Du indeholder en stærk livsvilje, også selvom det måske ikke altid føles sådan. Men selvom du kom væk, har det været en skræmmende oplevelse og et chok for kroppen.
Det må have været så ensomt at bære rundt på helt alene. Når vi ikke får hjælp til at få bearbejdet de chok vi møder i livet, kan de påvirke os senere i livet, fordi kroppen og hjernen husker. Så når du så kommer i situationer, der ligner den du var, så går alt indeni dig i alarmberedskab. Din krop og hjerne vil beskytte dig, også selvom der ikke er en reel fare.
Så det er vigtigt at du får noget hjælp, for du kan sagtens genfinde roen indeni igen, men det kræver nok noget professionel hjælp i starten. Du har gjort så godt indtil videre. Alt det bedste du kunne. Og det er godt nok. Nu må du have noget hjælp. Og jeg tænker, at det bedste du kan gøre, er at dele det med dine forældre. Eller din kæreste til at starte med, hvis du er tryggest ved ham.
Hvis du har brug for hjælp til det, så kan du kontakte os. Vi vil gerne hjælpe dig. Du kan ringe i dagtimerne. Ellers skriv ind til os i chatten.
Der bedste hilsner
Nita