11/03/2021
Får ikke nok hjælp fra kæreste.
Jeg kommer fra et hjem med omsorgssvigt og rigtig meget vold.
Jeg har en kæreste der betyder alt for mig. Pga. min traumatiske fortid, har jeg PTSD. Min kæreste ved alt om min fortid, og at jeg har PTSD.
Pga. den utrygge barndom jeg har haft, har jeg svært ved at stole på folk, og jeg er bange for at blive forladt, da min far forlod mig og fik en ny familie, da jeg var lille.
Min kæreste og jeg har tit skænderier, tit er det fordi, jeg er bange for, han forlader mig eller ikke stoler på ham. Jeg er tit bange for, han vil slå op. Eller han bliver forelsket i en anden, selvom jeg godt ved, det ikke sker.
Min kæreste synes, det er træls, jeg ikke stoler på ham, han kan finde på at sige sådan noget som "nå nej, du stoler jo ikke på mig alligevel". Pga. PTSD har jeg søvnvanskeligheder, og når jeg er vågnet om natten og egentlig bare har haft brug for, han holdt om mig, til vi faldt i søvn igen, hvilket jeg også sagde til ham, har han fortalt mig, jeg var pisseirriterende, og han har lagt sig ind i stuen og sagt, vi ikke skulle sove sammen igen, hvis det fortsatte på den måde. Det gjorde mig virkelig ked af det, og jeg stoler bare endnu mindre på min kæreste, når han siger sådan nogen ting.
Det ved han også godt. I dag skrev han også, de beskeder jeg sendte var åndssvage, og at der ikke var noget "specielt ved min hårfarve". Bagefter skrev han, fordi jeg skrev noget, ad, hvor ulækkert sagt. Det gjorde mig enormt ked af det og såret, derfor skrev jeg til ham, han selv kunne være ulækker.
Det blev han mega sur over, han tog intet hensyn til, hvad han havde skrevet til mig. Han ignorerede mig og skrev, han ikke havde lyst til at se mig igen eller snakke med mig, og jeg skulle undskylde for alt virkelig mange gange. Jeg blev helt chokeret, fordi han truede med, det var slut mellem os, og det troede jeg virkelig også, derfor gik jeg helt i panik.
Brugte stort set hele aftenen bare på at skrive, jeg elskede ham, og ringe til ham, indtil han tog telefonen, han svarede indimellem med ting som, jeg har ikke lyst til at snakke med dig igen, og det er slut mellem os, og du skal ikke komme på besøg i morgen.
Heldigvis fik vi løst problemet, men det gør mig enormt usikker, han er sådan overfor mig, og tit føler jeg, hvis han har gjort mig sur, og jeg derfor har sagt eller skrevet noget dumt, at jeg skal påtage mig al skylden på det hele. Og det er mig der skal løse problemet. Og det er mig der skal fortælle ham, hvor ked af det jeg er, og hvor meget jeg elsker ham. Fik følelsen af i dag, at det var mig der havde gjort alt galt.
Det var som om, han ikke engang gad indrømme, han startede skænderiet med at skrive grimt til mig, og han sagde, ja, men den SMS jeg skrev til dig misforstod du, og det ikke noget at blive så ked af det over, hvilket gjorde mig endnu mere vred. Han sagde, at hvad jeg skrev til ham, blev man mere såret over, som om han havde ret til at være ked af det, og jeg ikke havde.
Han ser også sin ekskæreste en gang hver uge, hvilket jeg lader ham gøre. Derfor synes jeg også, det fair, hvis jeg ser min eks. Men han bliver rigtig jaloux, bare hvis jeg skriver med ham, men det mest, når jeg er sammen med min kæreste. Når vi er hver for sig, har han det fint med det. Og hvis jeg snakker om min ekskæreste siger han, snakker du om ham, bare for at gøre mig jaloux, fordi jeg har snakket om min eks. Det irriterer mig også rigtig meget, føler ikke jeg kan snakke med ham om min ekskæreste overhovedet, når jeg lader ham snakke med sin, og jeg kan heller ikke skrive med min eks, når jeg er sammen med min kæreste.
Ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.
Jeg kan ikke for noget som helst i verden undvære min kæreste, og jeg er bange for, det her udvikler sig med, han skriver grimme ting, hvor jeg skriver grimt tilbage, og det er mig der skal påtage mig skylden.
Jeg elsker ham overalt på jorden, og der er ikke rigtig lys i min verden uden ham.
Hilsen en meget ulykkelig 19-årig.

Svar
Kære pige på 19 år.
Tak for dit brev, hvor du meget tydeligt beskriver hvordan omsorgssvigt og vold i barndommen kan give problemer, når man er blevet ældre.
Du skriver at din kæreste kender til dine barndomsoplevelser og at han ikke altid kan klare at høre om dine problemer, hvilket gør dig ked af det og du kommer til at tvivle på hans følelser for dig. Jeg tænker at I måske har et usundt forhold med forskellige forventninger til hinanden. Og jeg tænker samtidig på hvor gammel din kæreste er. Om han kan hjælpe dig med dine problemer, eller om du skal have hjælp fra et andet sted.
Du skriver at du har PTSD, er det en diagnose som du har fået af din læge eller en psykolog ? eller har du læst om symptomerne og kunnet genkende dem hos dig selv ?
Jeg tænker nemlig at du har brug for hjælp til at hjælpe dig selv, til at blive stærkere og få fortidens oplevelser på afstand.
Hvis du fik hjælp og blev stærkere så vil dit forhold til din kæreste sikkert også blive anderledes. Så kan I mere være kærester, uden at du har brug for ham på den måde som du har nu.
Jeg tænker at du kunne kontakte din læge og tale med lægen om at der er lavet ordninger om at unge mellem 18 og 25 år kan få gratis psykolog samtaler, når de unge f.eks. har angst. Og jeg tænker at det som du beskriver kunne handle om angst.
Din læge kan henvise dig til de psykologer som er med i den ordning.
Jeg håber at du vil tænke over at få hjælp, det fortjener du og jeg tænker at det vil være godt for dig at komme videre sammen med en psykolog som du kan være tryg ved og tale med.
Du er velkommen til at kontakte os igen, enten ed et nyt brev, eller skrive til vores chat eller ringe til os.
De bedste tanker til dig.
Herdis