17/03/2021
Min far er aggressiv og gør mig utryg
Hej brydtavsheden. Jeg oplever noget der grænser til vold derhjemme og grimt sprog fra min far og jeg tænkte på om jeg kunne gøre noget ved det uden han bliver aggressiv mod mig?

Svar
Hej Dreng på 14.
Mange tak for dit brev, det er virkelig stærkt at du i så ung en alder reagerer på det som foregår og søger hjælp.
Du skriver at det grænser op til vold og at din far taler grimt til dig. Det lyder ikke spor rart og trygt og det er ikke okay med sådan en aggressiv adfærd/fremtoning. Hvis det du beskriver foregår systematisk eller gentagende kan det være psykisk vold, og det er ulovligt.
Det er rigtig flot at du søger råd, og jeg vil meget gerne hjælpe dig. Men jeg må bare lige sige at det ALTID de voksnes ansvar, at der er en ordentlig tone og opførsel. Så det første jeg vil rådgive dig til, er at tale med en anden voksen. Måske din mor, et andet familiemedlem eller en lærer. En som du har tillid til og stoler på.
Du kan også prøve at tale med din far om, at det han gør, gør dig ked af det/utryg? Hvis du ikke allerede har prøvet det.
Hvis der ikke er nogen du kan tale med i nærheden af dig, så er du meget velkommen til at skrive eller ringe til os i Bryd Tavsheden. Vores erfarne rådgivere kan du både få fat i på chatten om aftenen i hverdagene eller du kan ringe i dagtimerne mandag-fredag 09-15 på 20670506.
Bedste hilser fra
Sofie