21/03/2021
Jeg har været underlagt negativ social kontrol
Gennem min teenageår - og stadig nu - har jeg været underlagt negativ social kontrol. Det har bl.a. givet udtryk i mobilovervågning, hvad jeg må tage på, hvor jeg ikke må studere, hvem jeg skal være sammen med, og hvor mange gange om ugen jeg må være sammen med min partner, hvordan jeg skal opføre mig over for naboer og familie (det skal lige siges, at jeg er ret anstændigt anlagt, så jeg ville aldrig tale grimt eller nedladende om andre), trusler m.v.
Jeg er 27 år, fast arbejde og forlovet. Dog bor jeg stadig hjemme. Jeg vil gerne væk fra min kultur og religion. Jeg føler mig fængslet i min egen krop og har en uforklarlig kropslig uro.
Jeg kan mærke, at jeg skal ud før jeg mister mig selv.
Jeg vil ikke holde bryllup, men ifølge min familie skal dette holdes før jeg kan bo med min forlovede. Min forlovede og jeg har lige fået en lejlighed, som vi gerne vil flytte ind i.
Jeg står nu i det dilemma, som er, at jeg enten kan gøre, hvad min familie ønsker og holde et bryllup og fortsætte med at leve under negativ social kontrol. Eller så kan jeg flytte ud nu og leve det liv min sjæl og krop ønsker. Sidstenævnte vil så være på bekostning af min families relation, særligt min lillebror på 15 år, som jeg har et rigtigt godt forhold til.

Svar
Kære dig,
Tak for dit eftertænksomme brev!
Hvor er det nogle stærke og modige tanker du har gjort dig. Jeg forstår udmærket din frustration over din situation. Ingen bør føle sig begrænset af andre i deres eget liv. Og som du så fint selv skriver, så skal du ud før du mister dig selv.
Jeg vil anbefale dig at kontakte RED - center mod æresrelaterede krænkelser, da de rådgiver om netop negativ social kontrol. Jeg tror, at de vil være de bedste til at hjælpe dig i lige netop din situation. Du kan ringe til dem helt anonymt døgnet rundt på tlf. 70 27 76 66. Hvis du har lyst til at læse mere inden du kontakter dem, kan du gøre det på red-center.dk .
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du finder den hjælp du har brug for.
Dbh
Linnea