21/03/2021
Jeg har en veninde der bliver slået derhjemme
Hej. Jeg har en veninde som bliver slået derhjemme, og hun har fået tage alt sin elektronik fra sig, ingen kontakt til andre omkring sig og må ikke gå ud. Jeg er bange for at der er sket hende værre ting, og i går lykkedes det hende at skrive til mig.
Jeg har så fundet ud af at det ikke er første gang at hun er blevet slået, og jeg er jo ikke specielt gammel så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg opfordrede hende til at snakke med en voksen eller en lærer men det kan hun ikke. Please hjælp mig, jeg ved nemlig aldrig om at det her fortsætter og jeg vil gerne have det stopper for hendes skyld.

Svar
Kære dig,
Tak for dit brev. Hvor er det mega sejt at du rækker ud efter hjælp, når du ser at din veninde har behov for det. Det er meget modent og det skal du have stor ros for!
Jeg kan sagtens forstå din bekymring. Det lyder som en meget ubehagelig og uacceptabel behandling din veninde bliver udsat for derhjemme. Vold er aldrig okay!
Jeg tænker på, om der er en lærer, eller en anden voksen som du stoler på, som du kan dele din bekymring med? På den måde kan den voksne få kontakt til nogen som kan hjælpe din veninde, f.eks. ved at skrive en underretning til kommunen. Det vil måske også tage lidt af vægten af dine skuldre at vide, at der er nogle voksne som ved hvad din veninde bliver udsat for, så du ikke går med din bekymring alene?
Hvis du har mulighed for det, kan du også fortælle din veninde, at du har skrevet til os og at hun altid kan skrive og ringe anonymt herind til Bryd Tavsheden. Enten på chatten, man-tors mellem kl. 17-20, eller på tlf. +45 20 67 05 06, man-tors mellem kl. 9-15. Vi sidder klar til at hjælpe hende!
Jeg håber at du kan bruge mine råd til noget og ellers skal du vide, at du altid kan ringe eller chatte med os her hos Bryd Tavsheden, hvis du stadig er i tvivl om, hvordan du bedst hjælper din veninde. Det er vigtigt at hun får hjælp og du har gjort det helt rigtige ved at række ud!
Tak fordi du passer på din veninde.
Alt det bedste
Linnea