03/04/2021
Overfaldet af bror.
Hej
Jeg har været hjemme ved mine forældre her i påsken sammen med resten af mine søskende. Min bror (21 år) og jeg kommer op og skændes i går aftes, hvilket ender ud i at han får mig væltet og slår mig 3 gange i hovedet. Han bliver trukket væk og jeg kommer til mig selv igen. Jeg har efterfølgende været svimmel, haft forbigående dobbelsyn/sløret syn og meget ondt i hovedet. Min familie er selvfølgelig rystede, men synes ikke jeg skal gøre mere ved det, da de mener det var et skænderi vi begge var lige gode ude om og er vange for hvad det kan have af konsekvenser for ham. Lige efter min bror var blevet revet væk fra mig, kørte han væk sammen med sin kæreste. Jeg kan mærke at jeg er utryg ved ham og ved ikke rigtig hvordan jeg skal navigere i det her.

Svar
Kære pige på 23 år.
Tak for dit brev og sikke en voldsom oplevelse du har haft idin familie i påskeferien.
Det lyder voldsomt og du beskriver fysiske skader. Mon ikke du skal tjekkes på en skadestue, for at vide hvor alvorligt du er kommet til skade ?
Jeg tænker at I alle sammen er blevet chokerede, og samtidig så tænker jeg at det jo er din beslutning om du vil kontakte politiet. Jeg ved ikke hvordan de vil forholde sig til en anmeldelse, det er altid politiets opgave at afveje om en sag kan belyses tilstrækkeligt. Altså finde bevisførelse.
Hvad vil du selv med en anmeldelse ? Har du mere brug for at få talt med din bror og finde ud af hans bagrund for at opføre sig så voldsomt ? Jeg ved ikke om det er sket før og om din bror generelt er voldsom ?
Jeg tænker at I som familie kunne samles og få talt det hele igennem. For det er vigtigt at din bror respekterer dig og forstår at vold aldrig er en løsning på en konflikt, uanset hvor meget man skændes. Og jeg tænker også at det er vigtigt at du kan føle dig tryg i din familie.
Måske du kunne skrive til vores chat, når den åbner efter påske og få talt det mere igennem end vi kan gøre med et brev og et svar.
Jeg håber at du passer på dig selv og at der også er andre som du kan tale med og som passer på dig. Jeg tænker at det er vigtigt at du taler med en god ven eller veninde, så du ikke går alene med oplevelsen.
Mange hilsner
Herdis.