03/04/2021
Er min veninde blevet voldtaget ?
Hej,
Jeg har en veninde, som for et halvt år siden slog op med sin ekskæreste. Hun har siden indledt et nyt forhold med en dreng, som er rigtigt sød.
Problemet er ekskæresten.
Af det hun hat delt med mig, opfatter jeg det som om, at hun blev voldtaget af sin eks. Dette kom som følge af at hun var bange for sex som følge af en sygdom, og at ekskæresten ikke respekterede det. (Hun har sagt hun ville græde af frygt under ‘sex’, hvilket ikke umiddelbart lyder til at betyde der var samtykke).
Hun er nu rigtig bange, går til noget terapi, men virker til at have det dårligt. Hun tør ikke fortælle sin nye kæreste om det, fordi hun er bange for han reagerer som ekskæresten (hvilket han ikke ville gøre).
Jeg tror ikke hun helt har indset, at hun er blevet voldtaget af sin eks, og skyder skylden for at det var ubehageligt på hende selv, og at forholdet ikke holdt på hendes sygdom.
Hvordan kan jeg bedst hjælpe hende?
Skal jeg sige til hende, at jeg tror hun er blevet voldtaget? Hvordan?
Mvh,
En bekymret veninde

Svar
Kære veninde på 20 år.
Tak for dit brev, det er så godt at læse at du er så omsorgsfuld overfor din veninde, og at hun har stor tillid til dig. Jeg tænker at det er rigtig dejligt og meget betydningsfuldt for din veninde at have dig.
Det lyder som om din veninde har grimme oplevelser bag sig. Det er godt at hun er på vej videre.
Du spørger om du skal sige til hende at hun er blevet voldtaget. Det lyder på dit brev som om at din veninde ikke selv tænker således om hændelserne. Så måske forstår hun det der er sket, på en anden måde. Det triste er at hun synes at det er hendes egen skyld. Jeg tænker at du kunne fortælle hende at du synes det lyder som om hun er blevet tvunget til sex og meget opfordre hende til at tale om det der er sket i den terapi som hun heldigvis går til. Så tænker jeg at din veninde og terapeuten kan nå frem til hvordan din veninde har oplevet tvangen og hvordan og hvornår hun er klar til at fortælle sin nye kæreste om sine oplevelser.
Jeg tænker også at du kan blive ved med at være en god veninde og lytte til din veninde og til hendes fortælling om det der er sket i hendes liv.
Mange hilsner Herdis