14/04/2021
Har prøvet at tage mit liv før
Hvad gør jeg
Min kæreste slår, sparker, kvæler og sviner mig til jeg lider af PTSD og Depression og hver gang han behandler mig sådan siger han at det aldrig sker igen jeg er bange for at gå fra ham da han siger der vil ske mig alt muligt jeg har prøvet at tage mit eget liv før og føler snart det den eneste udvej jeg har tilbage

Svar
Hej pige på 21 år,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du skriver ind til os - du har skrevet til det rette sted. Jeg vil nu forsøge at hjælpe dig med de problemer, du beskriver i brevet.
Jeg kan læse mig frem til, at du både bliver udsat for fysisk og psykisk vold af din kæreste. Det er på ingen måde okay! Det er ikke sådan, man skal behandle et andet menneske. I et parforhold er det meningen, at man skal elske og ære hinanden. Man skal være god mod hinanden, og man skal udtrykke sin kærlighed på en ordentlig måde. Derfor er det forkert, at din kæreste behandler dig på denne måde. Det skal du ikke finde dig i.
At være i et fysisk og psykisk voldeligt forhold, forværrer kun din PTSD og depression. Det kan være svært at tænke positivt, og man synes, at alting ser sort ud. Det er også derfor, at du har de tanker, som du har. Du føler, at du ingen udvej har end at tage livet af dig selv - men det er ikke korrekt! Det er aldrig en løsning på de problemer, man vil møde i livet. Måske vil det hjælpe at snakke med et familiemedlem eller en god veninde/ven om de tanker du sidder med? Jeg er sikker på, at de heller ikke synes, at det er løsningen på dit problem.
Din kæreste har plantet en frygt i dig om, at hvis du går fra ham, vil han gøre dig. Han har ikke ret til at gøre dig noget, for i Danmark har vi et retssystem, der kan hjælpe dig. Du kan melde ham for de trusler han giver dig, for det er selvfølgelig slet ikke okay. Det er heller ikke rart at være i et forhold, hvor man hele tiden er bange.
Du er velkommen til at ringe ind til vores telefon i dagtimerne på nummeret 20 67 05 06, hvor du har muligheden for at snakke med en af vores rådgivere, hvis der er behov for dette.
Med venlig hilsen,
Sameera