19/04/2021
Min far slår og jeg vil gerne væk
Hej. Jeg har gennem min barndom og indtil for 2 år siden oplevet min far være voldelig og jeg har allerede fået diagnosticeret PTSD. Jeg bor pt i min mors hus, hvor min papfar også bor. Min mor har altid vidst alle disse ting, men aldrig gjort noget. Jeg måtte selv bryde kontakten med min far. Jeg føler mig utroligt utryg derhjemme, og jeg vil bare så utroligt gerne væk. Min mor og jeg snakker ikke sammen, fordi hun ikke helt tror på hvad min far har gjort, og hun reagerer slet ikke når jeg fortæller hende det. Jeg føler mig ikke elsket af mine forældre, og min mor lader min far komme ind i hendes hus, og han banker på min dør, selvom jeg har fortalt hende de ting han har gjort. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har en samtale d. 10 maj, men jeg ved ikke hvad jeg skal sige for at få hjælp til at komme væk. Udadtil virker jeg som et velfungerende menneske, men jeg kan ikke klare det mere. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme væk.

Svar
Kære 22 årige pige
Mange tak for dit brev. Det du fortæller, lyder bestemt ikke nemt. Det er super stærkt af dig, at finde mod til at skrive ind, til os. Du fortæller at din far har været voldelig, indtil for 2 år siden og at din mor, ikke tror på det, du fortæller. Derefter fortæller du, at du har brudt kontakten med din far og bor hjemme hos din mor. Dog føler du dig stadig utryg derhjemme, da din far godt kan finde på at komme hjem til jer. Du vil rigtig gerne væk, da du heller ikke snakker særlig godt med din mor.
Først og fremmest, så skal du vide at det ikke er okay, det du fortæller at du blive og er blevet udsat for. Det lyder som en svær familiesituation du er i, og det er flot at du tager initiativ til at komme væk. I sær fordi det heller ikke bliver anderkendt, når du fortæller din mor, hvad du har været udsat for af din far.
Du nævner en samtale, du skal til d. 10 maj, som jeg formoder er med en myndighedsperson eller en anden som kan hjælpe dig. Til denne samtale er det rigtig vigtigt, at du fortæller hele din situation, så vedkommende kan hjælpe dig bedst muligt. Udover denne samtale, skal du vide, at du har ret til gratis rådgivning fra kommunen, som kan hjælpe dig med bolig, psykologhjælp og mm. Hvis du ønsker yderligere hjælp, til hvordan du skal takle samtalen og generelt bare, det du har været udsat for, så er du mere end velkommen til at ringe ind eller komme til samtale hos os. Du kan ringe i dagtimerne på 44 45 20 90 eller skrive ind via vores chat alle hverdagsaftner mellem kl. 17 og 20.
Jeg håber du får, den hjælp du har brug for.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden