26/04/2021
Min kæreste truer med at slutte vores forhold
Lever jeg i et psykisk voldeligt forhold?
Jeg har haft en kæreste i et års tid som jeg er rigtig glad for. Kommer fra et hjem med meget vold og trusler, og har hørt det er nemmere for folk der før er blevet udsat for vold at ende ud i voldelige forhold selv.
Min kæreste og jeg har altid haft det rigtig godt sammen. Vi har et langdistanceforhold, og på det sidste, er han begyndt at ville se mig mindre. Vi så hinanden måske lidt for meget før, derfor tænker jeg ikke, der var noget mærkeligt ved, vi så hinanden lidt mindre.
Men nu har han indirekte sagt, han måske gerne vil holde endnu mere pause, og jeg tænker personligt, det er for lidt, når man i forvejen er i et langdistanceforhold.
Når vi har skænderier eller bare almindelige samtaler over telefonen, og han er utilfreds, lægger han bare på nogengange. Eller siger farvel, og lægger på. Det gør mig rigtig utryg og bange, for jeg ved ikke, om jeg kan få fat i ham igen.
Han har også truet med at blokere mig, og da vi snakkede i dag, virkede han ikke glad overhovedet, og han blev ved med at spørge, hvornår han kunne lægge på, på trods af, der var sket noget ret træls i mit liv i dag, og det virkede han fuldstændig ligeglad med.
Han fortalte mig, jeg havde ødelagt hele hans aften, og han ikke gad lytte til mig, når han var sur på mig. Han sukker rigtig meget ind i telefonen, når jeg snakker. Og da han lagde på, skrev jeg undskyld til ham en masse gange, jeg faldt nærmest på knæ og bad og tiggede ham om, om han ikke nok ville ringe til mig igen, hvilket han gjorde.
Jeg er pissebange for, han skal blokere mig, jeg føler mig truet med det. Der har været sådan nogen episoder før for ikke så længe siden, troede aldrig forholdet skulle udvikle sig sådan, men det er som om, det blev værre med, han har lagt på, og nu har det åbenbartudviklet sig endnu mere i en dårlig retning, han har truet med at blokere mig. Hilsen en meget ulykkelig pige. : (

Svar
Kære meget ulykkelige pige
Øv, det skinner tydeligt igennem i dit brev, at du er rigtig ked af det, og det forstår jeg godt. Det er enormt ubehageligt, og endda stressende, når ens parforhold lider. Langdistance parforhold er ekstra udfordrede på grund af distancen, og det lægger et stort pres på begge parter, der er involveret.
Det er også rigtigt, at man kan være mere "blind" for at blive behandlet dårligt, hvis man er vokset op i en dysfunktionel familie hvor vold og trusler er hverdag. Så det er rigtig godt at du er opmærksom på det, så du selv kan træde ud af et forhold, hvis du oplever det en dag.
Umiddelbart læser jeg ikke at der er psykisk vold på spil i din mail - udefra de informationer du giver. Psykisk vold handler mere om vedvarende ydmygelser, kontrol, følelsesmæssig manipulation og trusler. Men jeg kan sagtens læse hvor trættende og ubehageligt det er, med de mange skænderier I har, og hvor ubehageligt det må være for dig, at være i tvivl og have frygt for at han forlader dig.
Når det så er sagt, så er det vigtigt at du gør op med dig selv, om du er tjent med jeres forhold som det er nu. Jeg synes at du lyder som en utrolig skøn pige, med rigtig meget kærlighed at give af.
Du fortjener at være sammen med én, der vil dig lige så meget som du vil ham, og gengælder din lyst til kontakt.
Nogle gange kan det være godt med en pause, hvor man får tiden til at mærke efter i sig selv, og mærke om man virkelig er lykkelig i sit parforhold, eller om man skal videre. Men du kan også spørge ham direkte, om han faktisk stadig vil jeres forhold, hvis du er klar til det svar der kan komme.
Jeg ønsker dig alt godt, og håber at du snart vil få noget klarhed på din situation.
De bedste hilsner
Caroline