14/05/2021
Far er respektløs og ryger.
Hej.
Jeg er virkelig vred og irriteret på min far. Han er enorm respektløs og hensynsløs. Han er den eneste i familien som ryger og os andre vi hader lugten har røg, men han er pisse ligeglad og ryger indendørs - især ude på badeværelset. Jeg gider slet ikke at bruge toilettet selvom jeg skal tisse virkelig meget, fordi der stinker af røg og lugten sætter sig altid i mit hår og tøj.
Vi har haft så mange konflikter over det, men han er ligeglad og fortsætter.
Jeg hader ham og ønsker ham døden, det påvirker mig så meget! Hvad kan jeg gøre for at det ikke skal påvirke mig så meget

Svar
Kære pige på 17 år.
Tak for dit brev. Det beskriver så fint en konflikt i en familie. En konflikt der handler om adfærd, i jeres familie om rygning.
Jeg kan læse i dit brev at du er voldsomt provokeret af din far, så meget at du ligefrem tænker at du hader ham. Der lyder voldsomt.
Mit bedste råd til dig er at I holder et familieråd, nemlig at I alle sætter jer ned og taler sammen. Måske skal I have sagt til jeres far at I også er bange for at han skal blive syg af sin rygning, måske kan I anbefale ham at tale med sin læge om rygestop. Hvis din far slet ikke vil lytte, så bliver det svært, for det er svært at tvinge andre til noget som de ikke vil.
Jeg håber at jeres mor kan være med jer og tale om bekymringen for jeres far, således at det ikke kun bliver irritation og negative ord.
Venlig hilsen
Herdis