20/05/2021
Papsøsters overgreb
Hej. Jeg har gennem længere tid kæmpet rigtig meget med at få lidt selvværd, da jeg ellers har nul og nix. Jeg har arbejdet utroligt meget med mig selv, og har lært at lytte mere og mere til mit indre. Jeg har inde for to dage opdaget en hel masse ting, bl.a at jeg har oplevet seksuelle overgreb af min papsøster som lille. Lige da min mor og papfar begyndte at være sammen har min papsøster begyndte at lege en “leg” som altid startede på samme og måde og til sidst i legen var der så kommet en “pige” som jeg skulle lege og hun var drengen eller omvendt og så skulle jeg massere og kysse hendes underliv ude på tøjet. Hun ville også gøre det på mig og jeg husker hun altid låste døren og hun sagde at jeg aldrig måtte sige det og jeg havde det så dårligt for jeg ville ikke noget mere i hele verden end at sige det til min mor, men det gjorde jeg ikke og jeg har det så dårligt med det. Jeg har aldrig sagt det til nogen og jeg har fortalt min mor det i dag, og hun har sagt at hun vil fortælle min papfar det når han har fri fra arbejde i morgen. Jeg føler at jeg hele mit liv har hadet mig selv så inderligt pga. det her, fordi jeg aldrig sagde fra og aldrig sagde det til nogen og fordi jeg altid har været forvirret om hvorvidt jeg ville, men jeg ville ikke. og min mor siger bare at der altid er en årsag til at min papsøster gjorde det og ja det er der vel men jeg har bare brug for at blive taget alvorligt nu når jeg endelig fortæller det og det føler jeg ikke jeg bliver, når min papfar har en masse arbejde han lige skal klare først og hun ville først vente med at fortælle det, men jeg sagde at jeg har ventet hele mit liv på at fortælle det her og hjælpe mig selv og nu er jeg mere klar en nogensinde. Jeg har aldrig kunne mærke mine egne grænser, kun da jeg var helt lille. Min far har aldrig vist mig omsorg, det var kun min mor. Gennem alt mit selvarbejde har jeg nærmet mig alle mine følelser og traumer stille og roligt, og jeg har aldrig følt mig elsket af min far. Jeg har altid frygtet at blive forladt fordi jeg har de her traumatiske ting jeg skammer mig så meget over, og nu vil jeg fortælle alle de ting jeg skammer mig over så jeg aldrig skal være bange for at nogen ville forlade mig pga alt det jeg af traumatiske ting i bagagen og så jeg endelig kan leve livet helt som jeg vil og drømmer om. Jeg er så træt af at altid skamme mig og føle mig værdiløs

Svar
Kære pige på 22,
Tak for dit brev. Det er super godt at du skriver til os og får åbnet op omkring det, du har oplevet.
Ud fra dit brev kan jeg forstå, at du inden for de seneste par dage har opdaget, at du har været udsat for et seksuelt overgreb af din papsøster dengang du var lille. Du beskriver at du og din papsøster har leget en leg, der endte med at I skulle gøre nogle ting ved hinanden, som du ikke brød dig om. Jeg kan godt forstå, at dette har været en ubehagelig oplevelse for dig og at det har været svært for dig at sige fra overfor din papsøster.
Det er rigtigt svært at sætte sine egne grænser når man er lille.
Det er godt at høre, at du har fortalt om dine oplevelser til din mor, fordi du derved åbner op omkring det og bedre kan bearbejde dine oplevelser.
Hvis du ikke havde gjort dette allerede, ville jeg have rådet dig til at åbne op overfor nogen i din familie eller omgangskreds.
Du skriver, at din mor vil fortælle din papfar omkring dine oplevelser når han har fri fra arbejde i morgen. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have, at han skal vide det hurtigst muligt, men på den anden side, kan det være en god ide, at han først får det at vide, når han har tiden og dermed overskuddet til at sætte sig ind i problemet på den bedste mulige måde.
Du skal vide, at det er helt normalt, at have en frygt for at blive forladt på baggrund af de oplevelser, som du har haft. Jeg synes bestemt ikke du hverken skal skamme dig eller føle dig værdiløs på nogen måde. Tværtimod skal du være stolt af at du har taget dette skridt i forhold til at få det bedre og blive glad igen. Jeg kan høre at du oplever, at din mor ikke tager det alvorligt, når hun siger, at der sikkert var en grund til det din papsøster har gjort. Det kan være svært at rumme for din mor, men du må ikke miste modet. Du skal fortsat tage dig selv alvorligt, fordi det du oplever og mærker, er jo sandheden for dig.
Hvis du har brug for mere vejledning er du altid velkommen til at skrive til os på chatten eller at ringe til os på 44452090 kl. 17.00 - 20.00. Derudover vil jeg også gerne gøre dig opmærksom på, at du kan tage kontakt til Center for seksuelt misbrugte. Inde på deres hjemmeside (www.csm-ost.dk) kan du læse om deres forskellige tilbud.
Jeg håber at du, når den første reaktion har lagt sig, kan få den rette støtte og anerkendelse fra dine nærmeste.
De bedte hilsner,
Natalia