26/05/2021
Mormor var voldelig
Kære brevkasse min mormor var voldelig og tør ikke se hende min moster bliver ked når jeg ikke kommer til hendes fødselsdag og det er ikke fordi jeg ikke vil men fordi jeg ikke tør, hvordan forklarer jeg det.
Knus fra frk knold

Svar
Kære frk knold.
Hvor er det godt at du skriver. Det lyder ubehageligt, at du har oplevet din mormor være voldelig overfor din moster, det er jeg ked af på dine vegne. Det kan jeg godt forstå påvirker dig og at du gerne vil have hjælp til!
Du skriver at din mormor har været voldelig, men du beskriver ikke hvordan. Når du skriver voldelig, hvordan var det mon så at du oplevede det?
Slog hun, råbte hun, sagde hun noget grimt, hvordan oplede du det?
Vold er ikke bare vold, men skaber også nogle oplevelser i os som vi kan have svært ved at slippe. Det sidder i os og kan give os frygt scenarier for fremtiden. Vi kan blive bange for at gøre ting, som vi ellers gerne ville.
Du beskriver, at du er bange for at komme til din mosters fødselsdag og at hun derfor vil blive ked af det. Du beskriver også, at du rigtig gerne vil, men ikke tør. Jeg antager, at du er bange for at møde op, fordi du er bange for at din mormor er voldelig igen?
Det synes jeg er en rigtig god beskrivelse, så det behøver du ikke bekymre dig om. Det er godt forklaret.
Jeg kan se i dit brev, at du tænker meget på din mosters følelser, særligt når du fokuserer på, om hun mon vil blive ked af det. Det fortæller mig, at du tænker på hende og prøver at passe på hende. Det synes jeg er enormt betænksomt og sympatisk af dig!
Men husk på, at det ikke er dit ansvar. Når din moster opleveler, at din mormor er voldelig, så er det vigtigt at hun får sagt fra. Kan du mon huske om det skete i den situation, eller om din moster ikke gjorde noget?
Frygten for vold, kan fylde meget i vores liv. Den kan komme til dominere måden vi tænker på og måden vi handler på. Stort set alt. Men det behøver den ikke og det skal den ikke.
Det er så vigtigt, at vi ikke går alene med vores frygt eller tanker. Hvor er din mor mon henne i alt det her?
Kunne du snakke med hende om det, måske hun kan give noget indsigt til relationen mellem din mormor og din moster?
Hvis du tænker på din moster, hvad ville så være det vigtigste for hende lige nu?
Jeg tænker, at hun ville blive rigtig ked af det, hvis hun læste det her brev. Hun ville blive ked af det, fordi at hendes niece nu gik og var ked af det på hendes vegne. Det tror jeg ikke hun ønsker. Tværtimod forestiller jeg mig at hun ønsker, at du ikke går og bekymrer dig om det. Selvom det er helt naturligt og sympatisk af dig, at gøre det.
Derfor er det vigtigt at du får snakket med nogen om det, så du ikke føler du skal bære byrden alene. Du skal bryde tavsheden, men på en måde, som du føler dig tryg i. Hvad kan du selv forestille dig, ville være den bedste løsning, hvis du skal snakke med nogen om det?
Du er altid velkommen til at skrive til os på chatten mellem kl 17-20.00 hver mandag til fredag. Du må også gerne ringe på 44452090, dog er telefonen lukket om fredagen.
Det er tydeligt for mig, at du har stort hjerte, og gode refleksioner og vil det bedste for din moster. Hvis du tænker dig om, så er jeg sikker på at du finder en god løsning.
De bedste hilsner, Anders