21/06/2021
Opbygge min selvtillid og selvværd
Hej, kom for et par år siden ud af et psykisk voldeligt forhold som jeg havde være i, i 7 år. Først for et år siden fandt jeg ud af det drejede sig om psykisk vold, og først der begyndte jeg at arbejde med det, og fik tilskud til psykolog hjælp. Mit problem er nu at jeg står tilbage med en selvtillid og et selvværd jeg stadig har rigtigt svært ved at få bygget op. Jeg har heldigvis fået mig en sød og forstående kæreste, der altid støtter mig, men gang på gang bliver jeg ked af det over de samme ting, da jeg aldrig føler mig god nok og er bange for han afviser mig og ignorer mig, da dette var det min ekskæreste gjorde konsekvent gennem hele forholdet. Det påvirker selvfølgelig mig meget i hverdagen, men at jeg er så usikker på mig selv påvirker naturligvis også mit forhold og min kæreste.
Jeg er studerende og har derfor ikke råd til at betale så meget for yderligere terapi, så har i nogle gode råd til hvad jeg evt. kan gøre eller hvor jeg kan henvende mig?

Svar
Kære pige på 25
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har mod på at henvende dig til os og rækker ud efter hjælp.
Du skriver at du er kommet ud af et psykisk voldelig forhold efter 7 år og har nu fundet dig en sød og forstående kæreste. Hvor er det godt, at du stadig kæmper for dig selv og dit forhold. Det viser en vilje og styrke i dig.
Du skriver også at du er usikker på dig selv og bange for at din kæreste ignorer dig, hvilket jeg godt kan forstå, da dine oplevelser fra dit tidligere forhold har efterladt spor.
Jeg synes det er super flot at du gerne vil genopbygge din selvtillid og selvværd, og at du har viljestyrken til det. Det er også en rigtig god start at genopbygge de egenskaber, ved at anerkende ens situation, som du gør.
Da du er udenfor vores målgruppe, kan jeg desværre ikke tilbyde dig noget hos Bryd Tavsheden, men jeg kan henvise dig til PKR, som står for Psykologisk Korttidsrådgivning. Desuden kan du også kontakte Lev Uden Vold, som har åbent til rådgivning døgnet rundt.
Jeg ønsker dig det bedste
Mange hilsner
Sengül