01/07/2021
Min far kalder mig dum
Min far råber tit af mig og kalder mig dum hvis jeg ikke forstår hvad han siger jeg har flere gange sagt til min mor at jeg gerne vil have han stopper men han stopper ikke og jeg ved jo godt jeg ikke er super klog men det gør bare ondt når han så faktisk også siger det og at folk altid siger blondiner er dumme gør det heller ikke nemmere ( er blondine )

Svar
Kære pige,
Mange tak for dit brev! Det er rigtig godt at du rækker ud og fortæller om dine oplevelser.
Du skriver at din far kalder dig dum, og det er selvfølgelig ikke okay, at han gør det. Du har gjort det helt rigtige ved at sige det til din mor. Det er bare ærgerligt at det ikke har ændret din fars opførsel overfor dig. Har du forsøgt at sige det til din far også? Hvad ville der ske hvis du gjorde det?
Du skriver også at du ved du ikke er super klog og her bliver jeg nysgerrig på hvor du har fået det at vide henne? Jeg tror nemlig ikke på, at du ikke er klog. Ud fra dit brev kan jeg allerede høre at du er super opmærksom på hvad der foregår omkring dig og hvordan det påvirker dig. Det er så fedt at du kan det og det beviser netop at du er klog! Det er rigtig vigtigt at du får sagt fra overfor din far eller andre som siger, at du er dum eller gør grin med at være dum pga. hårfarve. Når man får sådan nogen ting at vide mange gange, er det noget der sætter sine spor på ens selvværd. Med tiden kan man selv begynde at tro på det der bliver sagt selvom det ikke passer. Det lyder lidt som om, at det er det som er sket her, når du skriver at du ved at du er dum.
Hvis du har mod og lyst på at tale mere om dine oplevelser, kan du kontakte os på vores chat eller vores telefonrådgivning, som i øvrigt er anonymt. Vores chat har åbent i alle hverdage i tidsrummet 17.00-20.00.
Alle de bedste ønsker herfra.
Mvh.
Natalia