05/07/2021
Er det voldtægt ?
For omkring 1/2 år siden var jeg i et forhold hvor at min kæreste gav mig dårlig samvittighed når jeg ikke ville have sex med hende, som så gjorde at det fik mig til at have sex med hende selvom jeg faktisk ikke ville. Jeg følte mig altid klam efter, men tænkte som sådan ikke så meget over det ellers. Indtil for omkring 2 måneder siden hvor jeg begyndte at væmmes ved tanken om sex, og jeg huskede så den gang, og hvordan jeg jo ikke ville, men at jeg blev manipuleret til det. Snakkede så med en ven om det, som sagde at det jo var voldtægt. Og at jeg jo skulle snakke med en professionel så jeg kunne få snakket om det. Men jeg er i tvivl.. Så mit spørgsmål er bare.. Er det voldtægt?

Svar
Hej Dreng på 22.
Tak for dit brev og dit rigtige gode spørgsmål omkring hvad det er for noget, du har oplevet med din X kæreste.
Jeg vil starte med at sige, at samleje aldrig skal dyrkes på bagrund af dårlig samvittighed eller tvang !
men ALTID udelukkende på baggrund af lyst fra begge partnere, så det er en god og tryg oplevelse for begge to.
Jeg kan forstå på dit brev at når du ikke havde lyst til samleje, gav din kæreste dig dårlig samvittighed, så du endte med at indgå i akten alligevel.
Du skriver at du blev manipuleret og fik det skidt bagefter, dette er selvfølgelig på ingen måder meningen og er ikke sundt for en selv eller forholdet.
Iforhold til dit spørgsmål om det er voldtægt, er det ret væsentligt hvad hun gjorde ?
Du skriver at din dårlige samvittighed gjorde at du indgik i samlejet, jeg tænker her på, hvad mon som udløste din dårlige samvittighed ?
Feks om hun blev sur og eller ked af det ? eller om hun blev truende og nedladende eller andet ?
det betyder nemlig ret meget i forhold til dit spørgsmål om det er voldtægt.
Iflge loven er voldtægt defineret som når der er brugt vold eller trusler om vold for at tiltvinge sig samleje.
Ud for dit brev, ved jeg ikke nok til at vurdere om det er voldtægt, der her er snakke om.
Du skriver du oplevede dårlig samvittighed, og det gjorde at du ende med, at have samlejet og derved lukke af for din grænsesætning. Vis det er sådan, så er det ikke voldtægt. Dog et tydeligt signal om at der kan arbejdes med selvværdet så det styrkes og bedre kan fastholde/beskytte dine grænser.
Det naturligt at der skabes ubehag inden i dig, når din grænse er blevet overtrådt og dermed ikke er blevet respekteret.
Vis dette sker flere gange er det naturligt at samleje til sidst bliver noget man væmmes ved, da samleje bliver symbol på den betydning som grænse overskridelse har haft.
Det lyder som en god ven du har dig der, og en god pointe med at du får talt med nogle der kan hjælpe dig med at få kigget på de dynamikker der skete i jeres forhold samt få styrket dit selvværd så du bedre kan holde fast i dine grænser en anden gang, og ikke mindst få glæden ved samleje tilbage.
Her inde i Bryd tavsheden har vi rådgivere klar på
online chatten og tlf man-fre 17-20 Du er meget velkommen til at kontakte os for en dybere afklaring og få snakket tingene igennem, det er anonymt.
Håber at mit svar kunne bruges, selv om jeg ikke kunne svare entydigt ja eller nej til dit spørgsmål og at du ellers vender tilbage vis du har brug for det.
Pas godt på dig selv og dine grænser.
Rigtig god sommer til dig.
Fra Sofie