19/07/2021
Mistanke til at min er udsat for vold i familien
Jeg står i en lidt mærkelig situation hvor jeg ærligt talt ikke ved hvad jeg skal gøre. Jeg har stor mistanke til, at der i min vens familie er meget vold. Jeg er pænt sikker på at både ham og hans mor bliver udsat for det, og jeg er ikke den eneste af hans venner som har lagt mærke til det. Han er ikke typen der snakker om sådan nogle ting og vil højst sandsynligt blive meget sur hvis jeg nævnte det. Jeg er også bange for at det kommer til at gå ud over dem, hvis faren ved at nogle blander sig? Hvem kan hjælpe på en professionel måde hvor jeg stadig er anonym?

Svar
Kære dreng på 17.
Hvor er det godt at du skriver. Lad mig se, om ikke jeg kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre. Men først, vil jeg gerne sikre mig, at jeg har forstået problematikken ordentligt.
Du fortæller, at du har en mistanke om, at din ven og hans mor bliver udsat for vold, og at du ikke er den eneste der har lagt mærke til det.
Hvordan har i mon lagt mærke til det? Er noget han selv har sagt? Er det noget i har set, som handlinger eller sår/mærker/ar på kroppen?
Hvis det er noget han selv har givet udtryk for, så tyder det på, at han selv er opmærksom på, at noget er forkert. Når man bliver udsat for vold af en nær relation, så opstår der en indre konflikt inde i en selv. På den ene side, kan man holde rigtigt meget af den person, som udsætter en for vold. Fordi de gør det ikke nødvendigvis hele tiden. På den anden side, så hader man, at man bliver udsat for noget ubehageligt og ikke ved hvornår det, sker igen. Det er den side, af din kammerat som du skal snakke til!
Du fortæller, at han højst sandsynligt vil blive sur, hvis du siger noget til ham. Hvad får dig til at tænke det? Bliver han let sur eller tænker du, at du kan komme til at gøre ham ked af det, ved at bringe det op?
Når vi som pårørende, skal gøre en ven opmærksom på, at det ikke er okay, det som de bliver udsat for, så er det vigtigt at vi undgår at dømme dem eller dem som udsætter dem for vold. Det gør det sværere for din ven at åbne op. Du kan fortælle ham, at du har lagt mærke til, at der sker noget som ikke er okay. Og hvis han har lyst til at snakke med dig, så er du der for ham.
Også kan du fortælle ham, at der er et sted der hedder Bryd Tavsheden, hvor man kan få hjælp. Man kan ringe, skrive på chatten og skrive på brevkassen helt anonymt. Fra den 26 juli, sidder vu klar igen på chatten og der kan han skrive ind på chatten og får hjælp.
Du skriver også, at du er bange for at faren blander sig. Her tænker jeg, at det er vigtigt, at din ven får kontaktet os, så vi kan hjælpe ham, med at få løst problemet uden at faren blander sig. Det er vi eksperter i. Din ven er 17 år. Han skal derfor have hjælp til at finde ud af, hvordan han vil håndtere sin situation, på hans præmisser. Og det kan vi hjælpe ham med.
Det er tydeligt, at du tænker meget på din ven. Det fortæller mig, at han i hvert fald har en rigtig god ven, og det har han vidst brug for.
Håber at du kan få en god snak med din ven og at han kontakter os.
Forsat god sommer til dig!
De bedste hilsner, Anders