06/08/2021
Hev fat i mig og smed mig ned i gulvet og der lå jeg og han sparkede mig ind i maven/siden
Hej jeg er en 14 årig pige. Og Idag var jeg sammen med to veninder til oven by night og min ene veninde tog hjem sammen med hende forældre for hun måtte ike gå hjem sammen med mig og min anden veninde, for min veninde var cyklet der ind og hun ville med hjem til mig at sove så hun kunne ikke kører med, og vi blev så i byen. Hvilket min far ikke blev glad for, hvilket endte ud i han sagde jeg ikke var hans datter længere, at jeg ikke skulle snakke til ham igen og han truet mig med at slå mig, og måtte så ikke sove med min veninde Allivel, og en af mine andre veninder spørger mig da jeg er kommet hjem hvad der er galt og det samme gør min kæreste og jeg skrev det til ham og han tog screenshot og sendte til min veninde som sendte det til min far. Han fløj op af sofaen og farede hend til mig, jeg blev bange og løb ind på mit værelse og prøvede at lukke døren men det lykkedes ikke, han .hev fat i mig og smed mig ned i gulvet og der lå jeg og han sparkede mig ind i maven/siden Hvor min mor kommer og siger han ikke skal rører mig, og hun var meget sur. Efter det var sket sagde min far han ville slå mig ihjel. Og min far råbte af mig hele vejen hjem.

Svar
Kære 14-årig pige,
Hvor er det godt at du skriver. Jeg kan læse i dit brev, at du har haft nogle meget voldsomme episoder med din far, som jeg tænker, du har brug for hjælp til at finde ud af, hvad du skal gøre med det.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er så godt at du skriver og spørger om hjælp. Den situation du har oplevet, den skal man ikke stå alene med og jeg er simpelthen så ked af, at du har haft de her oplevelser. Det fortjener du ikke og du skal vide, at det ikke på nogen måde er din skyld.
Du fortæller, at du har været med nogle veninder i byen. Af forskellige årsager vælger I at blive derinde, hvilket din far bliver meget vred over. Han bliver så vred, at han fortæller dig, at du ikke er hans datter længere og han truer med at slå dig ihjel. Det er fuldstændig uacceptabelt og det er hvad man kategoriserer som psykisk vold. Som forældre må og skal man ikke true med at slå sin datter ihjel.
Jeg tænker, at det må have været en rigtig ubehagelig oplevelse for dig. For mange, kan det godt sidde i kroppen og hovedet bagefter. Er det mon også sådan for dig? Har du en voksen du kan snakke med det om, fx. et familiemedlem, en lærer eller en anden du stoler på?
Du fortæller videre, at der bliver sendt et screenshot rundt, som ender hos din far. Han farer op, smider dig ned på gulvet og sparker dig i maven. Heldigvis kommer din mor til, og siger, at han ikke skal røre dig. Igen truer han med, at han vil slå dig ihjel. Når din far sparker dig og kaster rundt med dig, så er det fysisk vold. Det er hamrende ulovligt og skal stoppes med det samme. Ikke nok med, at du fysisk kan komme virkelig voldsomt til skade, så kan det også være meget svært at komme videre fra mentalt.
Jeg tænker, at jeres familie skal have noget hjælp. Det er ikke meningen, at man skal udøve fysisk og psykisk vold overfor sin datter, når man bliver vred. Og det er ikke meningen, at du skal gå rundt og bære den byrde på dine skuldre alene. Har jeres familie fået noget hjælp siden da?
Hvis ikke, så ville det være en rigtig god ide, at du enten skriver til os på chatten mellem kl 17-20 mandag til fredag. Så kan vi fortælle lidt mere om, hvordan både du og din familie kan få hjælp.
Du kan også ringe til den daglige leder af rådgivningen på 40242253 i hverdagen mellem kl. 09-15, så vil han gerne hjælpe dig også.
Jeg håber du søger og får den hjælp du fortjener. For du fortjener ikke at blive behandlet sådan, som du beskriver i dit brev. Du er meget mere værd end det!
De bedste hilsner
Anders