12/08/2021
Jeg har en kæreste der er psykisk syg
Jeg har en kæreste der er psykisk syg. Hun lider af paranoid skizofreni, PTSD, leddegigt og ængstelig evasiv personlighedsforstyrelse. Hun er det sejeste menneske jeg kender og jeg holder utrolig meget af hende og vores liv sammen. Vi har været sammen i 2 år og har boet sammen i 1,5 år. Tingene i gået meget stærkt og der har været op og nedture i vores forhold. Fra lykkelige stunder og godt sexliv, til akutte indlæggelser, bosteds-ophold på 6 måneder og forsøgt selvmord. Alt dette er slut og hun har fået det MEGET bedre. Én ting er dog uændret, og det er hendes syn på min familie.

Svar
Kære dreng på 23.
Jeg kan læse mig til, at du har en kæreste, som har fået tildelt forskellige diagnoser. Jeg kan også læse mig til, at du er meget glad for hende og at du holder af jeres liv sammen. Det lyder rigtigt godt, det er jeg glad for at høre!
Du fortæller at i har været sammen i 2 år, boet sammen i 1,5. Her skriver du, at tingene er gået meget stærkt og at der har været op- og nedture. Det tror jeg at mange oplever i deres forhold. Har du tænkt over hvilke op - og nedture i har haft, og hvorfor i lige har haft disse? Er der noget i gerne vil gøre, for fx ikke at have nedture i fremtiden?
Som jeg læser det, forstår du meget problematikken sådan, at jeres nedture hænger meget sammen med, hvordan din kæreste har det. Hun har har haft det dårlig, hvilket har ledt til akutte indlæggelser og selvmordsforsøg. Er det rigtigt forstået?
Du beskriver, at din kæreste nu har fået det meget bedre. Det lyder virkelig godt. Hvordan kan det være, at hun har fået det bedre? Det lyder for mig som om at du har spillet en stor og vigtig roller heri.
Du slutter af med at skriver, at der stadig er noget, som ikke er godt. Og det er hendes syn på din familie. Hvad mener du mon her? Hvad tænker hun om din familie?
Hvilke ideer har du selv til, hvorfor hun stadig har et særligt syn på din familie?
Jeg tænker at det ville være en rigtig god ide, at få en samtale med os. Du kan skrive på vores chat fra kl 17-20 hver mandag til fredag. Du kan også ringe på telefonen +45 44 45 20 90. Her kan vi rådgive dig til, hvordan du skal håndtere situationen med din familie og din kæreste.
Mvh Anders