16/08/2021
Svært at klare sig selv
Hej
Jeg står i den situation, at min far, ikke vil lade mig flytte hjemmefra og det først er om nogen år, før jeg får lov. Før han synes jeg er klar, engang i mellem har jeg det som om, han gerne ville have, jeg er ligesom min Storesøster, med hun er perfekt til alt, med at have barn, være voksen, bo med mand og barn og hund, have arbejde og tage uddannelser ved siden af, jeg har det også som om, han forlanger det samme af mig.
Men jeg er handicappet og kæmper med forskellige ting, kæmper med min depression og selvmord tanker og angst, angst anfald og krampe anfald, det ved han godt.
Men jeg skal stadig bevise og tage mig sammen og gør alle de ting, han siger, jeg gør forkert rigtigt og han er godt nok hård nogen gange, med han forklare de ting. Først siger han, jeg sKal tage kørekort og det, for at komme frem og tilbage, da jeg skal klar mig selv, min tandlæge og ørelæge er i skanderborg, de ligger langt væk fra bus og tog stoppesteder, jeg gider ikke gå de lange ture, med de ben, jeg har, de kan ikke holde til noget lige nu.
Så det er lidt svært at klar sig selv med at komme frem og tilbage, han siger jeg må få bil men skal bestå kørekort først, ja hvordan skal jeg så klar mig selv, min ven har sagt, han gerne ville hente mig hvis jeg skal til læge eller sygehus, handle ind eller hvis mig silke min kat besøger ham, men næh nej, får først bilen, når kortet er i hånden, så det altså hellere ikke nemt at klare sig selv altså. Kan ikke finde rundt i det og bliver ked af det, være gang han snakker om det og måden han gør det på. Det med han siger, jeg skal tage mig sammen. Altså jeg er også lige blevet opereret d. 20 maj, så kan ikke lige alt med det samme, har boet i bofællesskab i 3 år og først sidste år, jeg flyttet hjem igen da jeg ikke kunne klar det andet.
Apropro det, vi snakkede lige om problemerne her den anden dag, hvordan det var dengang, var jo tæt på at tage livet af mig selv og blev indlagt på horsens sygehus i 4-5 dage cirka og så siger han, det var mig der ikke kunne finde ud af det og det var mig der var problemet men det er det ikke, det var dem der var efter mig og det var dem som var problemet. Det er sku ikke til at finde ud af det her lort og pis han siger og gør.
Han er altid så glad og lyder venlig overfor min søster men mig snakker han tit hård til og gider snart ikke det her

Svar
Hej med dig,
Tak fordi du skriver – det er godt at du rækker ud efter hjælp.
Som jeg forstår dit brev, så er du flyttet hjem efter at have boet i et bofællesskab og bor nu hos din far. Det lyder som om, at han skubber på, for at du skal tage et kørekort, så du bedre kan klare dig selv og komme rundt, men at det er svært for dig. Og jeg kan sagtens forstå at du bliver ked af det, hvis du føler at din far synes at din søster klarer sig bedre end dig, men her er det vigtigt, at du husker at I to er forskellige personer, der har forskellige problemer.
Først og fremmest kan jeg godt forstå, at det kan være svært for dig at komme hjem igen, nu hvor du har prøvet at være selvstændig. Samtidigt er det måske også svært for din far helt at forstå, hvordan du har det og det du går og tumler med indeni, måske?
Her bider jeg mærke i, at du fortæller at du kæmper med depression og angst, som lyder hårdt for dig og at du også døjer med fysiske problemer – og at du har selvmordstanker. Jeg kan sagtens forstå, at alting kan virke svært, hvis du ikke har det godt indeni. Så først ville jeg spørge dig, om du mon har nogen, som du kan tale med om hvordan du har det? Ser du måske en psykolog eller terapeut, som du kan tale med om det her? Det kan være en stor lettelse at have en at tale med. Måske du kan starte med at tale med din læge om det? I den forbindelse synes jeg, at det er stærkt af dig at henvende dig til os for hjælp - og at det er et godt første skridt.
Der er også headspace.dk, som er gode at diskutere problemer med og gode til at lytte. Og hvis du får det dårligt og får selvmordstanker, så er livslinien.dk, der står klar til at hjælpe.
Jeg håber, det her har hjulpet dig lidt på vej.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden