18/09/2021
Jeg føler at mine forældre truer mig
Jeg oplever at jeg bliver truet af mine forældre
Er det vold?
Når jeg ik får gode karaktere siger de jeg ik er noget værd, jeg er ordblind og har været det siden 6 klasse og det ved det ikke jeg tør ikke at fortælle dem det fordi jeg er bange for at blive slået. Og jeg går og tænker vær dag om de har rat i at jeg ik skal leve mere og om jeg ik er noget vær. Dag for dag tror jeg mere og mere på dem. Jeg er bange for vær gang jeg står op til jeg går i seng om jeg bliver tæsket. Jeg har ingen at snakke med.

Svar
Kære pige på 13 år.
Hvor er det godt at du skriver herind, jeg synes bestemt ikke det lyder rart at du føler dig truer af dine forældre og ikke tør fortælle dem at du har udfordringer.
Du spørger direkte om det er vold - og ja, det tænker jeg bestemt at det er. Det går under begrebet psykisk vold, at tale nedladende og truende til sine børn, og det er ikke i orden!
Du skriver at du er ordblind og derfor har lidt udfordringer i skolen. Umiddelbart tænker jeg at det da er noget du godt kan sige til dem. Måske evt sammen med en lære på skole? At man er ordblind betyder ikke at man er dummere eller mindre begavet end andre børn, men det kan betyde at du skal have lidt ekstra hjælpemidler for at klare skolen, og det skal dine forældre nok være med ind over. Hvis du er bange for deres reaktion, så synes jeg du skal bede din lære eller en anden voksen som du har tillid til, om at være med til samtalen. Måske kan vedkommende så også hjælpe dine forældre med at forstå, at der altså intet er galt i at være ordblind.
Du skriver at du ikke har nogen at snakke med, og at du ikke mener du er noget værd. Det synes jeg er meget bekymrende, og jeg tænker at det er noget du skal have støtte og hjælp til. Evt din lærer hvis du har tillid til vedkommende, og ellers må du jo meget gerne kontakte os på chatten eller telefonen, og få en ordentlig samtale om hvad vi kan gøre for at støtte dig bedste muligt. Ingen fortjener at have det som du har det, og der findes heldigvis mange muligheder for at komme igennem det.
Jeg håber du vil kontakte os igen.
Vore chat- og telefonrådgivning har åbent mandag til fredag klokken 17-20. Du må også gerne ringe til foreningens telefon i dagtimerne og aftale en samtale med rådgiver.
Jeg ønsker dig det bedste.
Mvh Cat
Bryd tavsheden